بازداشت ۸۰۰ عضو شبکه جرایم سازمان‌یافته در عملیاتی بین‌المللی

این عملیات از طریق نفوذ پلیس در پیام‌رسان مورد استفاده گروه‌های خلافکار و دسترسی به پیام‌های رمزگذاری‌شده آن‌ها امکان‌پذیر شد

ژان فیلیپ لوکوف، معاون عملیات یوروپل، در نشست خبری که روز سه‌شنبه در مقر یوروپل در هلند برگزار شد- Jerry Lampen / ANP / AFP

در یک عملیات گسترده بین‌المللی، پلیس بیش از ۸۰۰ تبهکار عضو شبکه جرایم سازمان‌یافته را در سراسر جهان بازداشت کرد. 

این عملیات از طریق نفوذ پلیس در پیام‌رسانی به نام «آنوم» (AN0M) انجام شده است که در میان گروه‌های خلافکار محبوب بوده و برای ارسال پیام‌‌های رمزگذاری‌شده از آن استفاده می‌کرده‌اند.

روز سه‌شنبه، ۱۸ خردادماه، اعلام شد که نیروهای پلیس استرالیا، آمریکا و اروپا از طریق نفوذ در این پیام‌رسان، به مدت سه سال یک شبکه گسترده جرایم سازمان‌یافته را زیر نظر گرفته و بیش از ۸۰۰ نفر را در ۱۶ کشور جهان بازداشت‌ کرده‌اند. 

براساس گزارش‌ها، از میان ۸۰۰ بازداشت، ۱۵۵ مورد با تحقیقات پلیس سوئد مرتبط بوده و ۱۰۰ نفر در کشور فنلاند دستگیر شده‌اند. استرالیا نیز اعلام کرد که بیش از ۲۰۰ نفر را بازداشت کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در طول این عملیات، پلیس قادر به خواندن پیام‌های ردوبدل‌شده تبهکاران بین‌المللی در یک‌صد کشور جهان، برای معاملات مواد مخدر، خرید و فروش اسلحه و دیگر عملیات جنایتکارانه در این پیام‌رسان بوده است. بنابر اعلام مقام‌های اداره تحقیقات فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، پلیس اتحادیه اروپا، یوروپل و پلیس استرالیا، شواهد به‌دست آمده در این عملیات نفوذ به پیام‌های رمزگذاری‌شده که با عنوان «عملیات سپر تروا» خوانده شده است، به جلوگیری از حدود یک‌صد قتل و افشای چندین محموله بزرگ موادمخدر منجر شده است.

کالوین شیورز، معاون اداره تحقیقات فدرال آمریکا، روز سه‌شنبه در نشست خبری مربوط به این عملیات در دفتر مرکزی یوروپل در هلند، نتایج این عملیات را «حیرت‌آور» خواند. 

ژان فیلیپ لوکوف، معاون عملیات یوروپل نیز در این نشست خبری گفت: «اطلاعات طی هفته گذشته، منجر به صدها عملیات در سراسر جهان، از نیوزیلند و استرالیا تا اروپا و ایالات متحده آمریکا شد که نتایج چشمگیری درپی داشت.» به گفته او، در این عملیات‌ها بیش از ۷۰۰ مکان مورد جستجو قرار گرفته، دست‌کم ۸۰۰ نفر بازداشت شده‌اند و بیش از هشت تن کوکائین کشف و ضبط شده است. 

یوروپل همچنین اعلام کرد که در این عملیات ۲۲ تن ماریجوانا، دو تن مواد محرک متامفتامین، ۲۵۰ قبضه اسلحه، ۵۵ خودروی لوکس و حدود ۴۸میلیون دلار پول نقد در قالب ارزهای مختلف جهانی و مقادیری نیز رمزارز توقیف شده است. 

چند ساعت پیش از نشست خبری مشترک یوروپل و اف‌بی‌آی، استرالیا نیز جزئیاتی از این عملیات را اعلام کرده بود. مقام‌های استرالیایی اعلام کردند که با کمک پلیس فدرال آمریکا موفق شده‌اند شمار زیادی از اعضای باندهای تبهکاری دخیل در قاچاق بین‌المللی مواد مخدر را در ۱۸ کشور جهان واقع در استرالیا، آسیا، آمریکای جنوبی و خاورمیانه، بازداشت کنند.

بیشتر از جهان