ابراز تردید ایران و آمریکا درمورد اراده متقابل برای بازگشت به برجام

ایران آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را به موضع‌گیری سیاسی متهم کرد

ظریف برای توجیه نقض تعهدات برجامی ایران، به بند ۳۶ برجام که به روند حل اختلاف درمورد اجرای تعهدات می‌پردازد، ارجاع می‌دهد- AHMAD AL-RUBAYE / AFP

در آستانه دور ششم مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا برای احیای برجام در وین، دو کشور درمورد خواست و اراده طرف مقابل برای بازگشت به تعهدات خود در توافق هسته‌ای، ابراز تردید کردند. ایران همچنین در واکنش به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی‌بر همکاری نکردن تهران، این نهاد بین‌المللی ناظر بر برنامه‌ هسته‌ای کشورها را به «موضع‌گیری سیاسی» متهم کرد.

در واکنش به ابراز تردید آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، درمورد خواست ایران برای بازگشت به تعهداتش در برجام، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نیز به‌طور متقابل اراده آمریکا برای رفع تحریم‌ها را زیر سؤال برد. او روز دوشنبه، ۱۷ خردادماه، در حساب توییتر خود نوشت: «هنوز مشخص نیست که آیا رئیس‌ جمهوری و بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، آماده‌اند تا سیاست شکست‌خورده «فشار حداکثری» ترامپ و پومپئو را کنار بگذارند و از به‌کارگرفتن تروریسم اقتصادی به‌عنوان «اهرم» چانه‌زنی دست بردارند یا خیر. ایران به برجام پایبند است. کافیست فقط بند ۳۶ را بخوانید. زمان تغییر مسیر است.»

ظریف پیش از این نیز چندین‌بار برای توجیه نقض تعهدات برجامی ایران، به بند ۳۶ توافق برجام که به روند حل اختلاف درمورد اجرای تعهدات برجامی می‌پردازد، ارجاع داده و در توضیح گفته بود که براساس این بند، ایران می‌تواند بدون خروج از برجام، میزان پایبندی خود به تعهداتش را کاهش دهد.

وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه در کنگره این کشور، گفته بود: «هنوز مشخص نیست آیا ایران آمادگی دارد اقدام‌های لازم را برای بازگشت به برجام انجام دهد یا خیر.» او درمورد مذاکرات با ایران هم افزود که «حتی به مرحله‌ تعهد در برابر تعهد هم نرسیده‌ایم. نمی‌دانیم که رخ خواهد داد یا نه».

هم‌زمان، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، روز دوشنبه از ایران خواست تا تلاش‌های دیپلماتیک خود برای احیای برجام را تسریع کند. او ابراز امیدواری کرد که جمهوری اسلامی «اراده سیاسی» لازم برای این اقدام را داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حدود دو ماه است که مذاکرات برای احیای برجام و بازگشت ایران و ایالات متحده آمریکا به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، در قالب نشست‌های کمیسیون مشترک برجام، با حضور هیئت‌هایی از ایران، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین، در شهر وین، پایتخت اتریش، تاکنون در پنج دور برگزار شده است. دور ششم این مذاکرات قرار است در هفته جاری برگزار شود. 

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست نشست‌های کمیسیون مشترک برجام را برعهده دارد، پیش‌تر گفته بود که اطمینان دارد در دور ششم مذاکرات، توافق حاصل خواهد شد؛ اما طرف‌های ایرانی و آمریکایی گفته بودند که هنوز موانع و «تصمیم‌های سختی» برای رسیدن به توافق نهایی باقی مانده است.

ازسوی دیگر، رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، نیز روز دوشنبه با انتقاد از پنهان‌کاری و پاسخگو نبودن ایران، اعلام کرد که در گفت‌وگوهای آژانس با ایران پیشرفتی حاصل نشده و تردیدهای این نهاد ناظر درمورد صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران، تقویت شده است.

کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به سخنان گروسی، گفت که این مواضع حاکی از «رویکرد یک‌طرفه دبیرخانه آژانس در برابر تعاملاتش با ایران و نادیده گرفتن سطح همکاری و تعامل فی‌مابین» است و می‌تواند به «مانعی» برای تعاملات آتی بین دو طرف تبدیل شود. او گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «غیرمعتبر» و بدون «منابع قابل اتکا» دانست و گفت که این گزارش «متفاعدکننده» نیست، چون «تمامی ابعاد همکاری ایران و پیشرفت‌های حاصله را منعکس نمی‌کند».

غریب‌آبادی در سخنان خود، آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را  به موضع‌گیری سیاسی متهم کرد و گفت: «آژانس باید از هرگونه دستورکار سیاسی فاصله بگیرد و موضعی شفاف در برابر تهدید هسته‌ای اسرائیل و غیرقابل پذیرش بودن بیرون ماندن این رژیم از معاهده عدم اشاعه و مخالفت مداوم آن با قرار دادن تمامی فعالیت‌ها و تأسیسات هسته‌ای خود تحت پادمان آژانس، اتخاذ نماید.»