ویروس کرونای هندی و آفریقایی در شهرهای قرمز

مجموع واکسن‌های تزریق شده هنوز به مرز پنج میلیون دوز نرسیده است

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت - عکس از ایرانا

ویروس کرونای جهش‌یافته هندی و آفریقایی در برخی شهرستان‌های با وضعیت قرمز، نگرانی‌ها برای شروع پیک پنجم کرونا را افزایش داده است. این در حالی است که روند واکسینه کردن عمومی در ایران به کندی انجام می‌شود و مجموع واکسن‌های تزریق شده هنوز به مرز پنج میلیون دوز نرسیده است.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، با اعلام اینکه در برخی شهرستان‌های با وضعیت قرمز ویروس کرونای جهش‌یافته هندی و آفریقایی مشاهده شده، گفت: «در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی شاهد تکرار تجربه‌های سخت روزهای گذشته خواهیم بود.»

پیک چهارم کرونا در ایران به تازگی تمام شده و به گفته سخنگوی وزارت بهداشت موارد فوتی در کشور در هفته دوم خرداد هفت درصد کاهش داشته است. تعداد بیماران بستری به دلیل ابتلا به کرونا نیز با کاهش ۳.۶ درصدی روبه‌رو بود «اما با وجود مشاهده تداوم روند نزولی در موارد بیماری کووید‌ـ ۱۹ در هفته گذشته، شیب کاهشی نمودار موارد بیماری در کشور بسیار کند و در برخی استان‌ها متوقف شده است».

به گزارش ایسنا و بر اساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت در برخی شهرستان‌های با وضعیت قرمز ویروس کرونای جهش‌یافته هندی و آفریقایی مشاهده شده است. پیشتر وزیر بهداشت گفته بود که «اگر به دام ویروس هندی یا آفریقایی بیفتیم، تاب‌آوری نظام سلامت دچار مشکل می‌شود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور ۷۰ درصد است و این تا حد مطلوب فاصله دارد. در اردیبهشت‌ماه نیز وزیر بهداشت با هشدار درباره اینکه ویروس جهش‌یافته هندی و آفریقایی در راه است، گفت که «من راهی جز خواهش و تمنا ندارم». وزیر بهداشت نیز رعایت نکردن موارد بهداشتی را دلیل اصلی افزایش روند ابتلا به کرونا اعلام کرده بود. مسئولان ایران، در حالی مردم را دعوت به رعایت موارد بهداشتی می‌کنند که هیچ برنامه حمایتی برای ماندن شهروندان در خانه وجود ندارد. بسیاری از مردم ناگزیر هستند برای رسیدن به محل کار خود روزانه از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی شلوغ که عامل مهمی در انتقال بیماری هستند، استفاده کنند. از سوی دیگر روند کند واکسینه کردن عمومی در کشور باعث شده تا‌ب‌آوری نظام سلامت و مردم کاهش پیدا کند.

نگرانی از ویروس جهش‌یافته هندی و آفریقایی قدرت سرایت بالای آن‌هاست. پیشتر علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، از واکسن‌گریز بودن گونه جهش‌یافته آفریقایی نیز صحبت کرده بود. با این همه خبرها حکایت از این دارد که پیک پنجم کرونا با نوع جهش‌یافته در راه است.

عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با ویروس کرونا روز دوازدهم ماه خرداد، در یک نشست خبری ویدیویی از احتمال آغاز پیک پنجم کرونا با ویروس جهش‌یافته هندی خبر داد و گفت که «تا رسیدن به ایمنی جمعی باید دستورات بهداشتی را رعایت کنیم».

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، در اسفند سال گذشته (۱۳۹۹) گفته بود که برای رسیدن به ایمنی جمعی دست‌کم ۵۶ میلیون ایرانی باید واکسن تزریق کرده باشند، این در حالی است که تاکنون کمتر از پنج میلیون دوز واکسن در کشور تزریق شده و به دلیل تاخیر در ارسال محموله واکسن، روند واکسیناسیون ۶۵ ساله‌ها تا رسیدن محموله بعدی واکسن یا صدور مجوز برای تزریق واکسن ایرانی، متوقف شده است. روز دوشنبه ۱۷ خرداد روزنامه ایران در گزارشی از «سردرگمی سالمندان برای تزریق دوز اول و دوم واکسن کرونا» خبر داد و نوشت: «در روزهای گذشته برخی از کسانی که طی فراخوان وزارت بهداشت برای تزریق دوز اول به مراکز اعلام شده مراجعه کرده‌اند، به آن‌ها گفته می‌شود خبری از دوز دوم واکسن نیست.»