فرانک دی بوئر: برابری دستمزد زن و مرد در فوتبال «مسخره» است

اگر فوتبال زنان طرفدار داشته‌باشد، دستمزدشان هم از محل درآمد و آگهی بالا می‌رود

ISAAC LAWRENCE / AFP

فرانک دی‌بوئر، سرمربی سابق کریستال پالاس می‌گوید پرداخت دستمزد برابر در فوتبال «مسخره» است.

در عرصه فوتبال، درخواست‌های فزاینده‌ای برای رفع نابرابری مالی میان بازیکنان زن و مرد مطرح می‌شود، و کشورهایی چون نروژ و هلند هم‌اکنون پیشگام تعهد به پرداخت دستمزد مساوی‌اند.

چند ماه پیش، انجمن سلطنتی فوتبال هلند (کی ان وی بی) اعلام کرد که تیم ملی زنان این کشور در چهار سال آینده دستمزد بیشتری خواهد گرفت، تا زمانی که میزان دریافتی‌ آن در سال 2023 با تیم مردان برابر شود.

در دسامبر 2017، فوتبالیست‌های نروژ توافقی برای پرداخت برابر امضا کردند که تضمین می‌کرد همه بازیکنان بزرگ‌سال ملی مرد و زن دستمزد یکسان بگیرند.

در ایالات متحده آمریکا، تیم زنان که فاتح جام جهانی شد، درگیر اختلافی مستمر با فدراسیون فوتبال این کشور بر سر دستمزد برابر است. 

به رغم چنین تغییراتی در رویکردها، دی‌بوئر اعتقاد دارد که فوتبالیست‌های زن «لایق» دریافت دستمزد مساوی با مردان نیستند. 

دی‌بوئر به روزنامه گاردین گفت: «به نظر من مسخره است. درست مثل تنیس است. اگر مثلا بازی فینال جام جهانی مردان را 500 میلیون نفر تماشا کنند و فینال زنان را 100 میلیون نفر، به این معنی است که تفاوتی در میان هست. یعنی که وضع یکسان نیست. البته که زنان باید هر چقدر لایقش هستند بگیرند و نه کمتر از آن، درست همان مقداری که واقعا لایقش هستند. اگر بازی آنها به اندازه بازی مردان طرفدار داشته‌باشد، دستمزدشان هم برابر می‌شود، چون درآمد بازی‌ها و تبلیغات به دستمزدشان اضافه می‌شود. ولی اگر این طور نباشد، چطور دستمزد برابری داشته‌ باشند؟ به نظر من که مسخره است. متوجه نمی‌شوم». 

او افزود: «به نظرم ماجرا از آنجا شروع شد که یک زن، در سمت مدیریتی، دستمزدی کمتر از حقش می‌گرفت. زنان باید درست مثل مردها درآمد کسب کنند. به نظرم اگر زنی مدیر بانک  یا شرکت باشد، باید به اندازه هر مردی حقوق بگیرد، چون موضوع ربطی به قابلیت جسمی ندارد، پس چرا باید زنی که کاری مشابه یک مرد را انجام می دهد کمتر حقوق بگیرد؟ به نظر من این موضوع به دنیای  ورزش‌هایی مثل تنیس و فوتبال هم نشت کرده است. ولی به نظر من وضعیت در ورزش متفاوت است».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/sport

© The Independent

بیشتر از ورزش