کمک ۲۶۶ میلیون دلاری آمریکا به افغانستان

آنتونی بلینکن این کمک‌ها را نشانه تعهد پایدار آمریکا به افغانستان می‌داند

این کمک‌ها برای مبارزه با کووید ۱۹ و تامین نیازهای اقشار آسیب‌پذیر اختصاص یافته است- EVGENIA NOVOZHENINA / POOL / AFP

دولت ایالات متحده آمریکا از اهدای یک بسته ۲۶۶ میلیون دلاری کمک‌های بشردوستانه دیگر به افغانستان خبر داده تا عمدتا برای رسیدگی به بیماری کووید-۱۹ در نظر گرفته شود. این کمک در آستانه خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان انجام می‌شود.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا می‌گوید: «در حالی که نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا از افغانستان خارج می‌شوند، تعهد پایدار ما به این کشور روشن است.»

فارغ از مبلغ این کمک که برای مبارزه با بیماری کووید-۱۹ و رسیدگی به بیماران در کشور جنگ‌زده افغانستان، این تصمیم آمریکا نشانه‌ای از حفظ نفوذ و حمایت آن کشور قلمداد می‌شود که نمی‌خواهد بعد از صدها میلیون دلار هزینه در ۲۰ سال جنگ، قطع علاقه کند.

جو بایدن،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده است که تمام سربازان آمریکایی تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ از این کشور خارج خواهند شد. نیروهای ناتو نیز همزمان با خروج سربازان آمریکایی از این کشور بیرون می‌روند. براساس گزارش‌ها روند خروج به شدت پیش می‌رود و احتمالا این روند تا پیش از ضرب‌الاجل آمریکا عملی خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه آمریکا که تلاش دارد زمینه گفت‌وگوهای مستقیم و توافق سیاسی بین طالبان و دولت را نیز فراهم کند، بر اهمیت حمایت سیاسی از افغانستان تاکید می‌کند.

او گفت: «ما با ابزارهای کامل دیپلماتیک، اقتصادی و امدادی با افغانستان کار خواهیم کرد تا از آینده باثبات و صلح‌آمیز برای مردم افغانستان که شایسته آن اند، حمایت کنیم.»

این بخش کمک‌ها برای تامین وسایل محافظتی، سرپناه، غذا و خدمات بهداشتی در مورد بیماری کووید اختصاص خواهد یافت. از این پول برای تامین حمایت‌های لازم برای زنان و دختران که قشر آسیب‌پذیر جامعه اند نیز استفاده خواهد شد.

۱۵۷ میلیون دلار از طریق آژانس کمک آمریکا یا یو‌اس‌اید و ۱۰۹ میلیون دلار دیگر از طریق وزارت خارجه تامین خواهد شد که میزان کمک آمریکا به افغانستان در سال مالی جاری را به ۵۴۳ میلیون دلار می‌رساند.

بیشتر از جهان