اندی روئیز رو در رو با آنتونی جاشوا در عربستان سعودی

جاشوا می‌خواهد در «جدال در تپه‌های شنی» لقب قهرمانی را پس بگیرد

TIMOTHY A. CLARY / AFP

ادی هرن ادعا می‌کند که مسابقه مجدد آنتونی جاشوا با اندی روئیز جونیور بر سر عنوان قهرمانی مشت‌زنی سنگین‌وزن جهان در عربستان سعودی می‌تواند ورزش مشت‌زنی را برای همیشه عوض کند.

این مسابقه که «جدال در تپه‌های شنی» لقب گرفته، شاهد تلاش جاشوا برای پس گرفتن سه عنوان قهرمانی جهان (آی بی اف (فدراسیون بین المللی مشت‌زنی)، دبلیو بی ای (انجمن جهانی مشت‌زنی)، و دبلیو بی او (سازمان جهانی مشت‌زنی)) است که روئیز در ماه ژوئن در مبارزه‌ای تکان‌دهنده در مدیسون اسکوئر گاردن، از او گرفت. مبارزه بعدی هفتم دسامبر برگزار می‌شود.

سازمان عفو بین‌الملل انتخاب عربستان سعودی را برای این مبارزه مورد انتقاد قرار داده  و به نقض حقوق بشر، قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی و ادامه جنگ در یمن اشاره کرده‌ است.

ولی ادی هرن، رئیس شرکت مچ‌روم، برگزارکننده مسابقات مشت‌زنی، از انتخاب جنجالی محل مسابقه دفاع کرد و به رخدادهای  ورزشی مهم دیگری که در این کشور برگزار شده‌اند اشاره کرد.

هرن در نشستی خبری در هتل سَوُی لندن گفت: «در باره این که این مبارزه کجا باید برگزار شود، بحث‌های زیادی شده.»

«ما می‌خواستیم جایی باشد که به ورزش مشت‌زنی ایمان داشته ‌باشد و آینده‌ای برای آن در نظر داشته‌باشد.»

«ما باید درک کنیم که بیرون از کاردیف و مدیسون اسکوئر گاردن دنیای دیگری هم هست. این مسابقه می‌تواند مشت‌زنی را برای همیشه عوض کند. شاید شاهد تغییر بزرگی در معادلات این ورزش باشید.»

«عربستان سعودی اکنون دوران تغییر را از سر می‌گذراند؛ آنها می‌خواهند این تغییر را از راه ورزش انجام بدهند.»

«مردم خیال می‌کنند که نمی‌شود به عربستان سعودی سفر کرد، یا زنان حق تماشای مسابقه را ندارند. هم به  مردان و هم به زنان خوشامد می‌گوییم. اگر بلیت مسابقه را بخرید، به طور خودکار ویزا‌ می‌گیرید، و فاصله (عربستان سعودی تا لندن) هم شش ساعت بیشتر نیست».

«ما برخی انتقادها را درک  می‌کنیم، ولی در عین حال درک می‌کنیم که دیگران هم پیش از ما در آنجا بوده‌اند -- سازمان‌هایی که خیلی بزرگ‌تر از ما هستند».

«به رخدادهای ورزشی که پیش از این در عربستان برگزار شده نگاه کنید -- مسابقه اتومبیل‌رانی فرمول یک، تور گلف اروپا، سوپرجام ایتالیا، جام جهانی کشتی کچ. این لحظه‌ای تاریخی برای ورزش مشت‌زنی خواهدبود.»

روئیز جونیور که نمی‌خواست در بریتانیا مبارزه کند، خواهان برگزاری مسابقه در مکانی بی‌طرف شده‌بود. 

این مبارزه که پس از پیروزی امیرخان بر بیلی دیب از استرالیا در ماه ژوئیه، تازه‌ترین رخداد بزرگ مشت‌زنی در عربستان سعودی است، در شهر دیریه، در حومه ریاض، پایتخت کشور، برگزار خواهدشد.

هرن اعلام کرد که مسابقه حدود ساعت 9 شب به وقت بریتانیا پخش خواهد شد. او افزود: «وقتی فهمیدیم که عربستان سعودی در مورد مشت‌زنی جدی است، جنبه‌های تدارکاتی قضیه را بررسی کردیم و واقعا مبهوت شدیم.»

«این رخداد به عنوان یکی از مبارزه های بزرگ ثبت خواهد شد، در کنار "غرش در جنگل" (مبارزه محمد علی با جرج فورمن در سال 1974 در زئیر) و "هیجان در مانیل" (آخرین مبارزه محمد علی با جو فریزیر در فیلیپین).»

«در این مبارزه آنتونی جاشوا سعی می‌کند عنوان قهرمانی را دوباره به دست بیاورد. جاشوا باید ببرد. تمام دنیا با کنجکاوی شاهد این مبارزه خواهد بود.»

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/sport

© The Independent

بیشتر از ورزش