بشقاب‌پرنده‌هایی که همچنان معما مانده‌اند

یک‌سوم آمریکایی‌ها معتقدند که برخی بشقاب‌پرنده‌ها سفینه‌های موجودات فرازمینی‌اند  

بنا به گزارش اطلاعاتی فدرال ایالات متحده آمریکا که قرار است به‌زودی منتشر شود، بشقاب‌پرنده‌هایی که در سال‌های اخیر خلبانان نیروی دریایی ارتش آمریکا مشاهده کرده‌اند قسمتی از برنامه فناوری‌های محرمانه دولت نبوده‌اند. در عین حال هیچگونه شاهد و مدرکی نیز وجود ندارد که این اشیاء ناشناس پرنده سفینه‌های موجودات فرازمینی بوده‌اند.

سال گذشته (۲۰۲۰)، در بودجه نهایی دولت ترامپ، قانون‌گذاران از وزیر دفاع و رئیس اداره اطلاعات ملی خواستند گزارشی در مورد دانسته‌های ایالات متحده آمریکا پیرامون اشیاء ناشناس پرنده منتشر کنند که به گفته خلبانان نیروی دریایی آمریکا، در سال‌های اخیر بارها رویت شده‌اند.

روز پنجشنبه ۳ ژوئن (۱۴ خرداد) نشریه نیویورک‌تایمز به نقل از یک مقام ناشناس اداره اطلاعات محرمانه که از محتوای این گزارش آگاه است، نوشت بخش عمده ۱۲۰ مورد رویت بشقاب‌پرنده در ده سال گذشته که بررسی شده‌اند، حاکی از برنامه فناوری محرمانه ارتش نیست که با بشقاب‌پرنده اشتباه گرفته‌ شده‌ باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به همین دلیل این سوال همیشگی باقی می‌ماند که پس این اشیاء پرنده چه هستند؟ احتمالا ۲۵ ژوئن (۴ تیرماه) که نسخه غیرمحرمانه گزارش بررسی‌های بشقاب‌پرنده منتشر شود، داده‌های بیشتری به اطلاع عموم خواهد رسید.

در چند سال گذشته، خلبانان نیروی دریایی ارتش آمریکا بارها در جریان برنامه‌های آموزشی و ماموریت‌هایشان از رویت اشیاء پرنده خبر دادند. 

در یک رشته از این موارد، در فاصله تابستان ۲۰۱۴ تا بهار ۲۰۱۵، تقریبا هر روز یک شی‌ء در حال چرخش ظاهر شده است.  

رایان گرِیوز، خلبان جنگنده‌های ارتش آمریکا، درباره رویت اشیاء پرنده گفته بود که «این چیزها تمام روز آن‌جا خواهند بود».

هرچند در این گزارش به رویت مردهای کوچک سبز (اشاره به فرهنگ عامه در مورد مریخی‌ها) یا دولت آمریکا اشاره‌ای نشده است اما مقام‌های اطلاعاتی که محتوای این گزارش به آگاهی آن‌ها رسیده، می‌گویند ممکن است برخی از این رویدادها به برنامه‌های تسلیحاتی روسیه یا چین مرتبط باشد که روی هوانوردی «ماوراء صوت» سرمایه‌گذاری‌های سنگینی کرده‌اند. 

در گزارش اخیر نشریه تایمز به برنامه «شناسایی تهدیدهای هوافضایی پیشرفته» اشاره شده که در سال ۲۰۰۷ به ابتکار وزارت دفاع برای ردیابی و بررسی گزارش‌های مربوط به رویت بشقاب پرنده آغاز شد. این برنامه در سال ۲۰۱۲ به‌طور رسمی تعطیل شد اما بار دیگر در سال ۲۰۲۰، با نام جدید «نیروی ضربتی پدیده اشیاء پرنده ناشناس» از سر گرفته شد.

در همان مدت، فرهنگ اشاره به اشیاء پرنده نیز تغییر کرد و رهبران آمریکا با شفافیت بیشتری پیرامون معمای بشقاب‌پرنده‌ها که در دهه‌های گذشته در حاشیه قرار داده شده بود، گفت‌وگو کردند.

برای نمونه، به‌تازگی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، در برنامه آخر شب جیمز کوردِن به پرسش‌هایی که همواره حول محور پدیده اشیاء پرنده ناشناس می‌چرخد، علنی اشاره کرد.   

در حالی که دولت آمریکا احتمالا آرام‌آرام پرده رازآلودی را که روی اطلاعاتش از بشقاب‌پرنده کشیده بود کنار می‌زند، افکار عمومی مدت‌هاست مسحور و مجذوب این پدیده باقی مانده است. نتایج نظرسنجی جدید موسسه گالوپ حاکی از آن است که یک‌سوم آمریکایی‌ها معتقدند که احتمالا برخی بشقاب‌پرنده‌ها سفینه‌های موجودات فرازمینی‌اند.  

© The Independent

بیشتر از جهان