آمریکا حرکت ناوهای ایرانی به مقصد احتمالی ونزوئلا را زیر نظر دارد

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا حمل احتمالی اسلحه با این کشتی‌های جنگی را اقدامی «تحریک‌آمیز» دانست

ناو مکران، یکی از دو کشتی جنگی ایرانی که به‌سمت اقیانوس اطلس می‌رود- Iranian Army office / AFP

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، وزارت دفاع و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا حدود دو هفته است ناوهای ایرانی را که گفته‌ می‌شود به‌سمت کشور ونزوئلا می‌روند، به‌دقت زیر نظر دارند.

هفته گذشته وب‌سایت خبری پولیتیکو به نقل از سه منبع آگاه، از حرکت دو ناو ایرانی به‌سوی نیمکره غربی و مقصد احتمالی ونزوئلا خبر داده بود.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان آمریکا، روز پنجشنبه، ۱۳ خردادماه، در گزارشی به نقل از مقام‌های پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، و سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا، نوشت که در حال حاضر حرکت این ناوها «نگران‌کننده نیست»، اما آن‌ها تحت نظرند و نهادهای اطلاعاتی هدف و انگیزه ایران از اعزام این ناوها را ارزیابی می‌کنند.  

هنوز به‌طور قطعی مشخص نیست که آیا این ناوها محموله‌های اسلحه نیز همراه خود دارند، یا خیر؛ اما پیش‌تر موسسه دریانوردی آمریکا بر اساس تصاویر ماهواره‌ای شرکت ماکسار، گزارش داده بود که یکی از این ناوها در هنگام ترک سواحل جنوبی ایران، حامل هفت قایق تندروی موشک‌انداز بوده است، قایق‌هایی مشابه با آنچه که سپاه پاسداران بارها در خلیج فارس برای مانورهای خطرناک و تهدیدآمیز دربرابر کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا استفاده کرده است.   

سی‌‌ان‌ان نوشته است که ایران پیش از این هم تلاش کرده بود کشتی‌های نظامی خود را به اقیانوس اطلس بفرستد، اما موفق نشده بود. در این گزارش به نقل از تحلیلگران نظامی آمده است که اگر شناورهای ایرانی بتوانند به اقیانوس اطلس دسترسی پیدا کنند، نیروی دریایی این کشور، گام مهمی روبه جلو برداشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته مقام‌های آمریکایی، حرکت ناوهای ایرانی تقریبا به مدت دو هفته زیر نظر بوده است. اقیانوس اطلس بین قاره آمریکا و دو قاره اروپا و آفریقا قرار دارد و کشتی‌های ایرانی در طول چندین روز گذشته درحال طی کردن ساحل شرقی آفریقا بوده‌‌اند. پیش‌تر ارزیابی شده بود که این ناوها در فاصله نهم تا یازدهم ماه ژوئن به دماغه امید نیک در جنوبی‌ترین نقطه قاره آفریقا برسند و با عبور از آن وارد اقیانوس اطلس شوند. به گزارش سی‌ان‌ان، کارشناسانی که حرکت این ناوها را زیر نظر دارند، گفته‌اند به نظر نمی‌رسد که آن‌ها تا پیش از ماه ژوئیه به مقصد برسند.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، حمل احتمالی اسلحه به نیمکره غربی، با استفاده از ناوهای ایرانی را یک اقدام «تحریک‌آمیز» و تهدیدی برای متحدان ایالات متحده دانست. او در ادامه به سی‌ان‌ان گفت: «در این صورت، ما برای جلوگیری از تحویل یا حمل و نقل اسلحه، حق اتخاذ تدابیر مناسب در هماهنگ با شرکایمان را برای خود محفوظ می‌دانیم.»    

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، پیش‌تر در پاسخ به پرسشی درباره حرکت ناوهای ایرانی به‌سوی ونزوئلا، گفت که «حضور در آب‌های بین‌المللی حق ایران است».

ایران پیش‌تر در اوایل سال ۲۰۱۹ (دی‌ماه ۱۳۹۷) نیز از اعزام یک ناوگروه به اقیانوس اطلس خبر داده بود.