«هفت قایق موشک‌انداز ناو ایرانی را در راه ونزوئلا همراهی می‌کنند»

سخنگوی پنتاگون به پرسش‌های خبرنگاران درباره مقصد ناو بندر مکران و قایق‌های تندروی همراه آن پاسخ نداد

ناو بندر مکران-عکس از تسنیم

موسسه دریانوردی آمریکا می‌گوید ناو جنگی ایران که گمان می‌رود در راه ونزوئلا باشند، حامل هفت قایق تندرو موشک‌انداز است.

این گزارش که بر مبنای تصاویر ماهواره‌ای از ماکسر (MAXAR) تهیه شده، می‌گوید ناوی که در تاریخ ۲۸ آوریل سواحل جنوبی ایران را ترک کرده، حامل هفت قایق است.

به گزارش موسسه دریانوردی آمریکا، مشخصات این قایق‌ها مشابه قایق‌های ضدکشتی حمله سریع از کلاس «پیکاپ» مسلح به موشک‌های کروز است که قبلا سابقه مانور «خطرناک» اطراف ناوهای آمریکایی در خیلج فارس را داشته‌اند. قایق‌هایی که متعلق به سپاه پاسداران هستند.

این در حالی است که جان کربی، سخنگوی پنتاگون، در کنفرانس خبری عصر سه‌شنبه خود از هرگونه اظهارنظر در این زمینه خودداری کرد و به پرسش‌های خبرنگاران در این زمینه پاسخ نداد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت بایدن و جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر سرگرم مذاکره به منظور بازگشت به برجام هستند.

پولتیکو هفته گذشته به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داده بود که پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) بر این باور است که دو ناو ایرانی در راه ونزوئلا هستند. بر اساس این گزارش آمریکا در حال رصد حرکت این ناوها است.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به پرسشی درباره حرکت ناو «بندر مکران» به سوی ونزوئلا گفت، «حضور در آب‌های بین‌المللی حق ایران است.»

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه هچنین در مورد هرگونه اقدامی علیه این ناوها به آمریکا هشدار داد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ناو بندر مکران یک نفتکش تغییر کاربری داده شده است که به ناو جنگی تبدیل شده و ظرفیت حمل شش تا هفت هلیکوپتر یا هواپیمای بدون سرنشین را دارد.

بیشتر از جهان