فعال سیاسی مخالف دولت بلاروس، گلوی خود را در دادگاه برید

استپان لاتیپف در ۱۵ سپتامبر، هنگامی که سعی داشت از دیوارنوشته‌ای در حمایت از مخالفان دولت محافظت کند، دستگیر شد

دادگاه داشت خود را برای یک نمایش عدالت شک‌برانگیز دیگر، به سبک بلاروس، آماده می‌کرد که متهم و فعال مخالف دولت، استپان لاتیپف، از جایگاه برخاست، ماسکش را برداشت، شیئی تیز برداشت‌‌ــ ظاهرا یک خودکار‌ــ و توی گلویش فرو کرد.

لحظاتی پیش، آقای لاتیپف خطاب به پدرش فریاد زده بود که به او هشدار داده‌اند اگر در دادگاه نایستد و اعتراف اجباری معمول را نکند، خانواده و همسایگانش تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند. او همچنین مدعی شد مسئولان [زندان] در هفت هفته گذشته، او را توی سلول انفرادی انداخته بودند.

قاضی به‌سرعت دستور تخلیه دادگاه مینسک را داد اما تلاش بری نجات آقای لاتیپف بی‌نظم و آشفته بود‌ــ حبس او در قفس جایگاه متهم که در دادگاه‌های کشورهای سراسر اتحاد جماهیر شوروی سابق مرسوم است مانع می‌شد.

ماموران زندان ابتدا قادر نبودند به وی دسترسی پیدا کنند. در اثنایی که آن‌ها رفته بودند کلیدها را پیدا کنند، آقای لاتیپف همچنان خودزنی می‌کرد و از هوش رفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود او را در بیمارستان سماشکو در مینسک، در وضعیت خواب مصنوعی یا کما قرار داده‌اند و پزشکان در تلاش‌اند جانش را نجات دهند.

آقای لاتیپف، شاغل در حرفه درخت‌شناسی، آخرین مورد از صدها نفری است که به‌ اتهام نقش در سازماندهی اعتراض‌ها علیه الکساندر لوکاشنکو، رییس‌جمهوری خودکامه بلاروس، با محاکمه مواجه‌اند.

او در ۱۵ سپتامبر، هنگامی که سعی داشت از دیوارنوشته‌ای در حمایت از مخالفان دولت محافظت کند، دستگیر شد.

مقام‌ها بعد مدعی شدند شواهدی یافته‌اند که نشان می‌دهد آقای لاتیپف سم‌‌‌‌های قوی و پیچیده توزیع می‌کرد تا ماموران پلیس را بکشد. خریدوفروش مواد شیمیایی سمی بخشی از روال معمول کار آقای لاتیپف است که شرکت خودش را دارد.

از اوت سال گذشته، رهبر بلاروس که از ۲۷ سال پیش در قدرت بوده، اعتراض‌های سراسری به حکومتش را بی‌رحمانه سرکوب کرده است.  

بسیاری از کسانی که همچنان به مخالفت با او ادامه می‌دهند ناچار به اقدام‌هایی از سر استیصال شده‌اند. هفته گذشته، دمیتری استاخوفسکی ۱۷ ساله زیر فشار دادستانی دست به خودکشی زد. او دست‌کم نهمین قربانی کارزار آقای لوکاشنکو برای باقی ماندن در قدرت است.

در این بین، رومن پروتاسویچ و دوست‌دخترش سوفیا ساپگا، که هر دو از هواپیمای ربوده‌شده رایان‌ایر بیرون کشیده شدند، تازه‌ترین موارد افزوده‌شده به فهرست حدود ۴۵۰ زندانی‌ سیاسی‌اند که روز به روز طولانی‌تر می‌شود. آن‌ها نیز به همان جرایم آقای لاتیپف متهم‌اند.

سوتلانا تیخانوفسکایا، زنی که تقریبا بی‌تردید پیروز قاطع انتخابات اوت گذشته بود، از آقای لوکاشنکو می‌خواهد به سرکوب پایان دهد.

او گفت: «حدود یک سال است که یک روز نبوده رژیم بی‌گناهی را از زندگی ساقط نکرده باشد.»

«دیگر بس است کشتن بچه‌هایمان. دیگر بس است کشتن عزیزانمان. دیگر بس است کشتن ملت خودتان.»

© The Independent