پوتین، حمایت تمام‌قد از بلاروس، حمله به کشورهای غربی

الکساندر لوکاشنکو غرب را متهم به تحریک شورش در بلاروس کرد

دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس-  Mikhail Klimentyev / Sputnik / AFP

در حالی که کشورهای غربی به محکوم کردن فرود اجباری یک هواپیمای مسافری برای بازداشت یک مخالف سیاسی دولت بلاروس ادامه می‌دهند، ولادیمیر پوتین روز جمعه میزبان الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس،‌ بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای پوتین در بندر سوچی روسیه در کرانه دریای سیاه به‌ گرمی از لوکاشنکو استقبال کرد.

او گفت: «ما در حال بنا کردن یک کشور متحد هستیم و با اطمینان در این مسیر گام بر‌می‌داریم و این اتحاد هم‌اکنون نتایج ملموسی بر شهروندان ما داشته است.»

آقای لوکاشنکو غرب را متهم به تحریک شورش در بلاروس کرد. او گفت: «می‌خواهند مثل ماه اوت سال گذشته ناآرامی راه بیندازند. روشن است که دوستان غربی از ما چه می‌خواهند.» اشاره او به تظاهرات گسترده سال ۲۰۲۰ در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری بود.

لوکاشنکوی ۶۶ ساله که سه دهه‌ است بر بلاروس حکم می‌راند، کیفی به دست داشت که گفت حاوی اسنادی درباره فرود اجباری هواپیمای رایان‌ایر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبران اتحادیه اروپا تهدید کردند که تردد خطوط هوایی بین‌المللی بر فراز بلاروس و احتمالا حمل‌ونقل زمینی آن کشور را محدود می‌کنند. این تهدید پس از آن مطرح می‌شود که بلاروس روز یکشنبه، ۲۳ مه، یک هواپیمای مسافری خطوط هوایی رایان‌ایر را مجبور به فرود کرد. کشورهای غربی آن اقدام را محکوم و «راهزنی دولتی» توصیف کردند.

هواپیمای رایان‌ایر از یونان به لیتوانی می‌رفت که یک جت جنگنده بلاروس آن را رهگیری کرد و تا فرود اجباری آن در فرودگاه مینسک به دنبال آن رفت تا رومن پروتاسویچ، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی مخالف دولت بلاروس، بازداشت شود.

کشورهای غربی خواستار آزادی پروتاسویچ شده‌اند. او مدیر یک کانال تلگرامی مستقل است که اخبار سیاسی کشور را پوشش می‌دهد.

آقای پوتین هم روز جمعه در کنار آقای لوکاشنکو و در جمع خبرنگاران گفت که در سال ۲۰۱۳، وقتی هواپیمای رئیس جمهوری وقت بولیوی در راه مسکو به اجبار فرود آورده شد، کشورهای غربی واکنشی نشان ندادند.

در آن سال، هواپیمای حامل ایوو مورالس، رئیس جمهوری وقت بولیوی، در راه مسکو چند ساعت در وین نگه داشته شد. گمان آن می‌رفت که ادوراد اسنودن، افشاگر اسناد محرمانه دولتی آمریکا، در آن پرواز باشد.

بیشتر از