اروپا آسمان بلاروس را تحریم کرد

رئیس شورای اتحادیه اروپا: «تحمل نمی‌کنیم کسی با زندگی غیرنظامیان بی‌گناه بازی کند»

کشورهای اروپایی خواستار آزادی فوری و بدون قیدو‌شرط خبرنگار دستگیر شده هستند-ONLINER.BY / AFP

رهبران کشورهای اتحادیه اروپا در آخرین واکنش خود به اقدام کشور بلاروس برای فرود اجباری هواپیمای مسافربری با هدف دستگیری خبرنگار منتقد دولت، از تحریم این کشور خبر دادند.
بر اساس توافق روز دوشنبه (۲۴ ماه مه) رهبران کشورهای اتحادیه اروپا در اجلاس اضطراری از این پس شرکت‌های هواپیمایی از حریم هوایی بلاروس عبور نخواهند کرد و و ورود هواپیماهای این کشور به فرودگاه‌های ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا ممنوع خواهد بود. علاوه بر آن افراد مرتبط با این ماجرا نیز تحت پیگرد و مجازات قانونی قرار خواهند گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس این واکنش‌ها در ادامه انتقاد شدید از فرود اجباری هواپیمای مسافربری حامل خبرنگار منتقد دولت (رومن پروتاسویچ) و دستگیری او صورت گرفت.
چارلز میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا، با اعلام خبر تحریم بلاروس از سوی اتحادیه اروپا گفت: «ما تحمل نمی‌کنیم کسی با زندگی غیرنظامیان بی‌گناه بازی کند.»
کشورهای اروپایی همچنین با اعلام اینکه اقدام کشور بلاروس به معنای ربودن هواپیمای مسافربری «رایان ایر» بوده خواستار آزادی فوری و بدون قیدو‌شرط خبرنگار دستگیر شده هستند.
رومن پروتاسویچ منتقد اصلی سیاست‌های الكساندر لوكاشنكو، رئیس‌جمهور مستبد بلاروس، است که در مسیر پرواز یونان به لیتوانی با فرود اجباری هواپیما در مینسک دستگیر شد.
او روز دوشنبه (۲۴ ماه مه) در ویدئویی گفت که حال وی خوب است و در بازداشتگاه نگهداری می‌شود اما فعالان رسانه‌ای می‌گویند این ویدیو با زور ساخته شده و کبودی روی پیشانی خبرنگار دستگیرشده احتمال شکنجه او را افزایش داده است. سویاتلانا اینکانوانسکایا، رهبر مخالفان بلاروس، در توییتر خود نوشت: «به نظر می‌رسد رومن تحت شکنجه روحی و فیزیکی قرار دارد.» در ادامه واکنش‌ها به اقدام کشور بلاروس شرکت هواپیمایی رایان ایر نیز فرود اجباری هواپیمای این شرکت و دستگیری خبرنگار حامل آن را «هواپیماربایی دولتی» خواند.
گفته شده رومن پروتاسویچ، خبرنگار منتقد بلاروس، در سازماندهی تظاهرات گسترده مخالفان این کشور در مینسک نقش داشته است.

بیشتر از جهان