تنزل مقام خواهر کیم جونگ‌ اون

کیم یو جونگ، با کمک به برادر خود، مسیر ورود به سیاست را شروع کرد و به یکی از دستیاران معتمد او تبدیل شد

کیم یو جونگ، خواهر رهبر کره شمالی - JORGE SILVA / POOL / AFP

رسانه‌های حکومتی کره شمالی روز دوشنبه گزارش دادند که خواهر کیم جونگ‌‌ اون، رهبر کره شمالی، که همواره به عنوان جانشین او تلقی می‌شد، اکنون در فهرست جدید دفتر سیاسی حزب کارگر غایب است. 

رای‌گیری درباره کمیته مرکزی حزب، روز یکشنبه و طی کنگره چند ساله مستمری برگزار شد که اهداف سیاست پنج ساله را تعیین می‌کند. 

به گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی، خانم کیم یو جونگ، خواهر کیم جونگ‌ اون، در کمیته مرکزی باقی ماند اما در فهرست دفتر سیاسی آن قرار نگرفت. او برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ در دفتر سیاسی انتخاب شد و پس از عمه خود، دومین زنی بود که به این سمت برگزیده شد. 

در سال‌های اخیر و هم‌زمان با محول کردن مسؤولیت‌های بیشتر به او از سوی برادرش، قدرت سیاسی کیم یو جونگ افزایش یافته است، به ویژه در سال گذشته وقتی که سلامت کیم جونگ اون به خطر افتاد و در گردهمایی‌های عمومی شرکت نکرد. با این حال، علائمی که امروز شاهدیم، ضدونقیض است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لیف اریک ایزلی، دانشیار مطالعات بین‌الملل در دانشگاه زنان ایوها در سئول گفت: «مسیر ارتقاء کیم یو جونگ خطی نیست. او وارد دور می‌شود و از آن خارج می‌شود و عنوانش با اهمیت او مطابقت ندارد.» 

خانم کیم، که جوان‌ترین فرزند از چهار فرزند کیم جون ایل است، با کمک به برادر خود مسیر ورود به سیاست را شروع کرد و خیلی زود به یکی از دستیاران معتمد او تبدیل شد. خانم کیم در سال ۲۰۱۸ وقتی که به عنوان اولین عضو خاندان کیم از کره جنوبی دیدار کرد، توجه بین‌المللی را دریافت کرد. او عضوی از هیات اعزامی به مسابقات المپیک زمستانی بود، جایی که کره شمالی و جنوبی به عنوان یک تیم مشترک رقابت کردند. 

گمانه‌زنی درباره جانشینی احتمالی خانم کیم مدتی است که جریان دارد، با این حال، برخی ناظران نیز معتقدند که شواهد چندانی مبنی بر این که خانم کیم را به عنوان جانشین معرفی کند، وجود ندارد. 

آقای ایزلی می‌گوید: «کیم جونگ اون قدرت را منتقل نمی‌کند، بلکه چندین مقام معتمد را با اختیارات محدود تقویت می‌کند. این امر در واقع پاکسازی مدیران بی‌اثر، نوسازی نهادهای دولتی و تقسیم مسؤولیت است.»

او می‌گوید: «صحبت کردن درباره یک فرد شماره دو در نظام کره شمالی منطقی نیست، اما داشتن فرد دیگری که بتواند با قدرت از سوی حاکمیت صحبت کند، به کیم جونگ اون این انعطاف را می‌دهد که گامی پیش گذاشته و فشار بیشتری را وارد کند و یا با عقب‌گرد بیشتر از رویارویی ناخواسته جلوگیری کند.»

آقای کیم از زمان آغاز به کار خود، به دنبال مرگ پدرش در سال ۲۰۱۱، همچنان از اقتدار کامل در کشورش برخوردار است. 

© The Independent