انتقاد شدید ترامپ از بایدن: «دارند کشور را نابود می‌کنند»

«زندانی‌ها، قاتلان، معتادان و قاچاقچیان مواد مخدر، در حال ورود به کشور ما هستند»

 دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده آمریکا - MANDEL NGAN / AFP

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، روز یکشنبه از نحور رسیدگی جو بایدن به مسائل چین و خاورمیانه و مشکلات مرزی با مکزیک، انتقاد کرد.

آقای ترامپ در برنامه «دمکراسی دیک موریس» شبکه نیوزمکس، درباره مسائل مرزی ایالات‌متحده گفت: «اگر کاری به این کار نداشت، الان  قوی‌ترین مرز در طول تاریخ را داشتیم. کافی بود به این موضوع کاری نداشته باشد. من مشکلاتمان با کشورهای دیگر نظیر گواتمالا، هندوراس، السالوادور و مکزیک را حل کرده بودم. حتی «مکزیکی، در همان مکزیک بماند»؛ به عبارت دیگر، این مردم قرار بود در همان مکزیک بمانند و نتوانند به کشور ما بیایند. اما این معادله را به هم زد. کار احمقانه‌ای کردند.»

او همچنین مدعی شد که کشورهای مثلث شمالی (السالوادور، گواتمالا و هندوراس) «درِ زندان‌هایشان را باز کرده‌اند». آقای ترامپ گفت: «زندانی‌ها، قاتلان، معتادان و قاچاقچیان مواد مخدر، در حال ورود به کشور ما هستند. قاچاقچیان انسان نیز دارند می‌آیند. ما هم آنها را می‌پذیریم؛ چون مرزها را باز کرده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهور سابق گفت: «سوال اینجا است که آیا این کار را از سر بی‌کفایتی انجام داده‌اند، که به گمان من اینطور است، یا چون واقعا معتقدند باز بودن مرزها برای این کشور خوب است؟ که من فکر نمی‌کنم خوب باشد.»

آقای ترامپ گفت: «دیگر کشور بی‌ کشور! دارند کشور ما را نابود می‌کنند.»

مسئله مهاجرت یکی از مناقشه‌برانگیزترین موضوع‌ها در سیاست ایالات‌متحده است. آقای بایدن بلافاصله پس از رسیدن به ریاست‌جمهوری، با امضای یک فرمان اجرایی، «اخراج  مهاجران غیرقانونی به دلیل ارتکاب جرائمی مانند رانندگی حین مستی یا مصرف مواد یعنی جرائم نامرتبط به امنیت ملی» را کاهش داد.

او همچنین ستاد بحرانی تشکیل داد تا کودکانی که در دولت ترامپ در مرز از والدین خود جدا شده بودند، به پدر و مادرشان بازگردانده شوند.

رئیس‌جمهور سابق در این مصاحبه تلفنی، در مورد روابط ایالات متحده با چین، خاورمیانه و اسرائیل و نیز کاهش بودجه پلیس و حقوق زنان هم صحبت کرد. او ضمن اظهارنظر در مورد بحران فلسطین و اسرائیل گفت: «اتفاقی که برای اسرائیل افتاد، بی‌عدالتی بزرگی است.»

آقای ترامپ گفت: «۱۲-۱۰ سال پیش، کنگره از اسرائیل حمایت می‌کرد. کنگره، عاشق اسرائیل بود؛ اما حالا مجلس را ببینید! اصلا از اسرائیل خوشش نمی‌آید و از هرچیزی حمایت می‌کند جز اسرائیل.»

او تاکید کرد که قراردادهای تجاری از جمله با چین و توافق‌نامه سه‌جانبه بین ایالات متحده، مکزیک و کانادا باید برقرار بماند. وی گفت: «سال‌ها بود که چین هیچ پولی به ما نداده بود ولی حالا هر سال ده‌ها میلیارد دلار از این کشور می‌گیریم.»

دونالد ترامپ در مورد روابط بین ایالات متحده و کره شمالی هم اظهار داشت: «من با کیم جونگ‌ اون، رابطه بسیار خوبی برقرار کردم.» وی افزود: «هیچ‌کس به این دلیل از دولت من تشکر نکرد اما حقیقتا چهار سال هیچ دردسری از آن جانب نداشتیم. با هم کنار آمده بودیم. ولی حالا دارد با بایدن و دولتش دشمن می‌شود، دشمن خونی.»

رئیس‌جمهور سابق افزود: «اما قبلا رابطه بسیار خوبی داشتیم؛ خیلی خوب. به طوری که داشت به توافق ختم می‌شد. حالا آن رابطه خراب شده و این خیلی بد است. کیم جونگ‌-اون دشمن‌ ما شده است و با لحن افتضاحی با بایدن صحبت می‌کند.»

دونالد ترامپ در این مصاحبه‌ از رئیس‌جمهور بایدن بابت امضای این فرمان اجرایی‌ هم انتقاد کرد که «به پسرانی که هویت خود را دختر می‌دانند، اجازه می‌دهد در کلاس ورزش دختران شرکت کنند و برعکس». وی گفت: «احمقانه‌ است!... بی‌انصافی در حق زنان است و ورزش زنان را به نابودی می‌کشاند. خنده‌دار است! در واقع حتی باورم نمی‌شود که بخواهد موضوع بحث‌ ما باشد.»

رئیس‌جمهور بایدن در اولین روز استقرار در دفتر خود، با صدور فرمانی اجرایی دستور داد تا از جامعه دگرباشان جنسی در برابر تبعیض در محل کار، مدرسه و بخش بهداشت و درمان حمایت شود.

بیشتر از جهان