امیال سرکوفته و باورهای غلط؛ نجات سکس از قید مردسالاری

کتابی که بر اساس نتایج یک نظرسنجی بزرگ با مشارکت ۲۰ هزار زن نوشته شده است

شیلا گریگوار، یکی از نویسندگان کتاب - عکس از وبسایت نویسنده

مذهب سال‌ها در پی مذمت، ممنوعیت و تابوسازی سکس به عنوان امری گناه‌آلود بوده است و مسایل جنسی را به موضوعی تابو بین دینداران تبدیل کرده است. نویسندگان کتاب «نجات سکس» که خود مسیحیان انجیلی معتقد به حساب می‌آیند، نشان می‌دهند که چطور مبلغان، روحانیان و نویسندگان مذهبی اطلاعات نادرستی را در مورد سکس و بدن زن اشاعه داده‌اند که بیشتر در خدمت امیال مردان قرار داشته است و برعکس، خواسته‌ها و احساسات جنسی و عاطفی زنان را نادیده گرفته‌اند.

نکته‌ای که در این کتاب نظر مرا جلب کرد این بود که هرچند برای افراد مذهبی مسیحی نوشته شده است اما حرف‌های نویسندگان آن در مورد جوامع مذهبی و سنتی مسلمان نیز صدق می‌کند. این کتاب نشان می‌دهد که چقدر جوامع و گروه‌های مذهبی، چه غربی چه خاورمیانه‌ای، در حوزه مسایل جنسی و برابری زنان و مردان مسایل و مشکلاتی مشترک دارند.

کتاب بر اساس نتایج یک نظرسنجی بزرگ با اشتراک ۲۰ هزار زن نوشته شده است. دلیل انتخاب زنان مسیحی برای این نظرسنجی این است که آنان بیشتر از مردان از فقدان رضایت جنسی و عاطفی در روابط زناشویی رنج می برند. نویسندگان میان سلسله‌مراتب جنسی و نارضایتی در زندگی زناشویی رابطه‌ای نزدیک می‌بینند. به گفته آنان، کتاب‌های مذهبی الگوی خانواده مردسالاری را تبلیغ می‌کنند که در آن «زن مومن با اطاعت از شوهر ‌می‌تواند او را دوست داشته باشد ... او در واقع با تسلیم کردن خود عشق، ستایش، امنیت و حمایت مالی شوهر خود را به دست می‌آورد.» طبعا در چنین خانواده­ای، اولویت در اتاق‌خواب هم کسب رضایت مرد و اطاعت زن از خواهش‌های جنسی وی است.

به گفته نویسندگان، در کتاب‌ها و تبلیغ‌های مذهبی به تکرار گفته می‌شود زنان به اندازه مردان از رابطه جنسی لذت نمی‌برند و زنان عمدتا برای کسب رضایت شوهرانشان وارد رابطه می‌شوند. روحانیان در موعظه‌ها و مشاوران مذهبی در کتاب‌های خود می‌گویند که زنان برای جلوگیری از معصیت شوهران، مانند خیانت در ازدواج و البته به عنوان یک تکلیف مذهبی، «در هر حالتی، چه می‌خواهند یا نمی‌خواهند باید با شوهران خود بخوابند.» نویسندگان بر اساس مصاحبه‌های خود می‌گویند که زنان در چنین حالتی خود را مورد سوءاستفاده و تحقیر شده احساس می‌کنند و آن‌ها چنین رفتارهایی را مصداق «تجاوز در چارچوب ازدواج» می‌دانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما نکته مهمی که نویسندگان به آن اشاره می‌کنند این است که در کتاب‌های مذهبی زنان همیشه به پاکدامنی و پرهیز جنسی دعوت شده‌اند. از نظر آنان، یکی از تاثیرهای عمده این نگاه گناه‌آلود به سکس این است که زنان مذهبی و سنتی پس از ازدواج با بدن خود و تجربه لذت جنسی بیگانه هستند و به دلیل گرایش‌های مذهبی و فهم محدود جنسی، بسیاری اوقات دچار صدمات و آسیب‌های جسمی روحی می‌شوند.

نویسندگان در این کتاب تلاش می‌کنند که زوج‌های مذهبی، به خصوص زنان را با بدن و خواست‌های جنسی‌شان آشنا سازند و به آن‌ها بفهمانند که سکس عبارت از رابطه مردمحور و دخول محور نیست و شوهران باید به عواطف و امیال جنسی همسران خود توجه کنند. در واقع، آن‌ها به دنبال بازتعریف جایگاه زنان در رابطه جنسی در یک خانواده مذهبی و افزودن ابعاد معنوی و عاطفی به این رابطه هستند. نویسندگان بارها در کتاب خود می‌گویند که «شوق و لذت نه در روش‌های جنسی بلکه در اعتماد به یکدیگر نهفته است.» زوج‌ها باید از یکدیگر بپرسند که «چقدر به لحاظ عاطفی باهم ارتباط دارند؛ چقدر هوای یکدیگر را دارند و چقدر به لذت جنسی هم اهمیت می‌دهند.»

در طول کتاب داستان‌های زنان زیادی نقل می‌شود که بنا به اجبار، عذاب وجدان و پرهیز از ملامت خانواده، با بی‌میلی تن به رابطه جنسی داده‌اند زیرا، جامعه و مذهب تاکید می‌کنند که خوابیدن با شوهر در هر حالتی وظیفه اخلاقی و مذهبی این زنان است.

نویسندگان با اشاره به همین داستان‌ها می‌گویند که نباید موضوع بزرگ «تجاوز شوهر به زن و رابطه اجباری جنسی» نادیده گرفته شود. به همین دلیل، آن‌ها بحث رضایت زنان در زندگی مشترک را مهم می‌دانند و زنان حق نه گفتن به رابطه جنسی ناخواسته را دارند. زیرا، «شما نباید از چیزی لذت ببرید که باعث ناراحتی، تحقیر، رنج، شرم و آسیب رساندن به همسرتان می‌شود.»

به عنوان یک خواننده در آخر کتاب از خود می‌پرسیم که چرا زوج‌های مذهبی مسیحی در جامعه لیبرال کانادا که آموزش جنسی در آن‌جا از کلاس پنجم مدرسه آغاز می‌شود، مشکلات زوج‌های جامعه سنتی‌ـ‌‌‌مذهبی را در روابط زناشویی خود تجربه می‌کنند و زنان موقعیت فرودست جنسی دارند؟ این کتاب نشان می‌دهد که مذهب نقش اصلی را در حفظ سلسله‌مراتب جنسی در خانواده داشته؛ نگاهش به بدن و امیال زن مردسالار و عقب‌مانده است و بدن زن را با تعلیم‌های کاذب کنترل می‌کند.

 ارزش کتاب «نجات سکس» در این است که گروهی از زنان مذهبی گفت‌وگویی باز و انتقادی را درباره روابط جنسی و جایگاه نابرابر زنان در آن به راه انداخته‌اند؛ چیزی که فقدان آن در جوامع سنتی اسلامی غایب است.

نویسندگان باور دارند که زنان باید درباره بدن و امیال خود با شوهرانشان حرف بزنند. زیرا، مذهب و نگاه عقب‌مانده آن به سکس، طرز عقیده و برخورد مردان با بدن و عواطف زنان را شکل داده است.

مشخصات کتاب:

شیلا گریگوار، ربیکا لیندن باخ، جوانا سواتسکی/نجات سکس: دروغ‌های جنسی و شناخت بدن و امیال زن/انتشارات بیکر پب گروپ/۲۷۲ ص/۲۰۲۱.

بیشتر از کتاب