آژانس: ایران بعد از چند ماه هنوز درباره وجود رسوب اورانیوم در چند مرکز هسته‌ای خود توضیحی نداده است

گزارش جدید آژانس احتمالا به درگیری دیپلماتیک تازه‌ای میان تهران و غرب منجر خواهد شد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید ایران نتوانسته است دلیل وجود ته‌نشست اورانیوم فراوری شده را در چند مرکز هسته‌ای اعلام نشده خود توضیح دهد.

به گفته رویترز، گزارش سه‌ماهه آژانس احتمالا به درگیری دیپلماتیک تازه‌ای میان تهران و غرب منجر خواهد شد.

سه ماه پیش، بریتانیا، فرانسه و آلمان، طرح پیشنهادی آمریکا به شورای حکام آژانس را برای انتقاد از ایران بابت توضیح ندادن منشاء ذرات اورانیوم رد کردند.

همزمان، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، آغاز دور تازه‌ای از مذاکره با ایران را در این زمینه اعلام کرد.

حالا در گزارشی که آقای گروسی به اعضای آژانس ارائه داده و نسخه‌ای از آن به دست رویترز رسیده است، می‌گوید: «پس از چندین ماه، ایران توضیح لازم برای وجود ذرات مواد اتمی در سه مکان را که آژانس از آنها بازرسی کرده، ارائه نکرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز، آقای گروسی امیدوار بود که پیش از دیدار هفته آینده شورای حکام، گزارشی از پیشرفت در این زمینه بدهد.

روز چهارشنبه، آقای گروسی برنامه ایران برای غنی‌سازی اورانیوم را «بسیار نگران‌کننده» دانست و گفت، فقط کشورهایی اقدام به غنی‌سازی با خلوص ۶۰ درصد می‌کنند که بمب هسته‌ای می‌سازند.

او در مصاحبه با روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز گفت: «وقتی که کشوری غنی‌سازی ۶۰ درصدی می‌کند، موضوع خیلی جدی است. فقط کشورهایی که بمب (اتمی) می‌سازند به این سطح می‌رسند.»

آقای گروسی هشدار داد: «غنی‌سازی اورانیوم با غنای ۶۰ درصدی تقریبا در سطح تسلیحاتی است؛ غنی‌سازی تجاری (در سطح) ۲، ۳ درصد است.»

مدیرکل آژانس که چندی پیش موفق شد توافق موقت با ایران را برای ادامه نظارت‌های آژانس یک ماه دیگر تمدید کند، توسعه برنامه هسته‌ای را حق ایران دانست، اما تاکید کرد که این سطح از غنی‌سازی نیازمند «یک چشم هوشیار» است.