گفت‌وگوهای صلح با طالبان از سر گرفته می‌شود

این گفت‌وگوها بعد از هفته‌ها وقفه از سر گرفته می‌شود تا گره بن‌بست جاری صلح را باز کند

نظامیان آمریکا تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ از کشور خارج خواهند شد و انتظار می‌رود طالبان و دولت بتوانند به تفاهمی برسند - KARIM JAAFAR / AFP

احمد نادر نادری، سخنگوی هیئت مذاکره‌کننده صلح افغانستان، اعلام کرده است که مذاکرات صلح بین گروه طالبان و نمایندگان جمهوری اسلامی افغانستان فردا سه‌شنبه (۱ ژوئن) در دوحه از سر گرفته می‌شود. انتظار می‌رود این هیئت که هفته‌ها است در کابل به سر می‌برد، به زودی به دوحه بازگردد.

مذاکرات صلح بین طالبان و دولت افغانستان که در سپتامبر سال ۲۰۲۰ شروع شد، همواره با مشکلات و موانعی همراه بوده و تاکنون پیشرفت چشمگیری نداشته است.

آمریکا، ترکیه، قطر و سازمان ملل متحد برای تسریع روند گفت‌وگوها پیشنهاد برگزاری نشست صلح استانبول را مطرح کردند که با مخالفت طالبان برخورد و تاکنون برگزار نشده است.

آمریکا روز ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ را آخرین مهلت حضور نیروهایش در افغانستان تعیین کرده و تلاش‌ها در جریان است تا آن زمان دو طرف به تفاهم برسند.

گروه طالبان هشدار داده است که تا زمان خروج کامل نیروهای آمریکایی از کشور در نشست صلح شرکت نمی‌کند اما بسیاری آن را روش طالبان برای خرید زمان و آمادگی برای حملات بیشتر علیه دولت مرکزی این کشور قلمداد می‌کنند.

هم‌زمان، حامد کرزی، رئيس‌جمهور پیشین افغانستان، در سخنرانی امروز، دوشنبه ۳۱ مه، در کابل اعلام کرد که دو طرف روند صلح را از حالت «پروژه خارجی» بیرون و به یک روند ملی تبدیل کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در نشستی با نام «هم‌اندیشی صلح» که به ابتکار حزب ملت برگزار شده بود، اعلام کرد که مذاکرات صلح به این دلیل تاکنون نتیجه نداده است که «صلح» یک پروژه خارجی بوده است یا از نام صلح به عنوان «پروژه» استفاده شده است.

آقای کرزی از دو طرف مذاکره‌کننده خواست که گفت‌وگوهای صلح را از حالت «پروژه‌ای» خارج کنند و آن را به یک روند ملی و افغانی تبدیل کنند تا زودتر به نتیجه برسند.

حامد کرزی از این انتقاد کرد که مردم در این کشور مقابل هم «قرار داده» شده‌ و این تخاصم باید هرچه زودتر به آشتی تبدیل شود.

او گفت: «صلح را به روند ملی تبدیل کنیم. از خود و در خاک خود بسازیم. خدا کند تحریک طالبان و حکومت ما بگویند بیا برویم به بامیان. هم هتل‌های خوبی داریم و هم هوای مقبول دارد و احتیاج به کولر نیست.»

پیش از این نیز تلاش شده است که مذاکرات صلح داخل کشور برگزار شود اما گروه طالبان هر بار مخالفت کرده است.

مذاکرات صلح در حالی از سر گرفته می‌شود که دولت افغانستان نیز در آخرین مراحل ایجاد شورای عالی دولت قرار دارد که انتظار می‌رود نقش تعیین‌کننده‌ای در ترسیم نقشه‌راه آينده کشور ایفا کند. شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید که این نهاد تا آخر هفته تشکیل خواهد شد و بسیاری از رهبران عالی‌رتبه کشور از جمله چهار زن عضو آن خواهند بود.

بیشتر از جهان