گفت‌وگوهای صلح افغانستان وارد مرحله جدید می‌شود

اولین جلسه بین‌الافغانی مذاکرات صلح بعد از توافق روی دستور کار در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد

هیئت‌های گفتگو‌کننده مذاکرات صلح افغانستان در دوحه پایتخت قطر- صفحه توییتر نادر نادری

نادر نادری سخنگوی هیات مذاکره‌کننده حکومت افغانستان امروز از آغاز گفت‌وگوهای صلح پس از توافق روی دستور کار مذاکرات خبر داد و گفت که اولین نشست بین‌الافغانی با مشارکت هر دو طرف مذاکرات صلح افغانستان آغاز شد و به هیات مشترک کاری هردو طرف وظیفه داده شده است تا موضوعات دستور جلسه را تدوین کنند. 

او این خبر را در صفحه توییترش اعلام کرد و گفت: «مذاکرات فعلی میان دو هیات مذاکره‌کننده نشان می‌دهد که برای صلح پایدار میان افغان‌ها اراده وجود دارد. در این رابطه هردو طرف متعهدند که برای صلح پایدار در افغانستان به تلاش صادقانه خویش ادامه دهند.» 

آقای نادری دقایقی پیش از این از توافق روی دستورکار مذاکرات صلح افغانستان شامل مقدمه خبرداده بود. پیش از آن محمد نعیم، سخنگوی هیات مذاکره‌کننده گروه طالبان نیز اعلام کرده بود که توافق روی دستورکار روند مذاکرات صلح افغانستان نهایی شده است و از طرف هر دو جانب نمایندگان نظام افغانستان و گروه طالبان در دوحه پایتخت قطر به تاریخ ۱۵ نوامبر به توافق رسیده بود. اوهمچنین گفت که تمام ماده‌های این توافق‌نامه شامل مقدمه آن تایید شده است. هرچند در آن زمان توافق روی مقدمه از سوی آقای نادری رد شده بود. 

این توافق‌نامه ۲۱ ماده دارد و قواعد و شیوه مذاکرات را در گفت‌وگو‌های صلح بیان می‌کند. 

گفته می‌شود با توافق روی دستور کار، بن‌بست گفت‌وگو‌های صلح أفغانستان شکسته و مذاکرات وارد مرحله جدیدی می‌شود که ممکن است منجر به کاهش خشونت‌ها گردد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان نیز از این توافق استقبال کرد و گفت: «از آن جا که مذاکرات روی نقشه راه سیاسی و آتش‌بس دائمی آغاز می‌شود، ما با تمام جناح‌ها شدیدا کار خواهیم کرد تا این  خشونت‌ها کاهش یابند و حتی تلاش خواهیم کرد که آتش‌بس برقرار شود.» 

دفتر هیات معاونت سازمان ملل در افغانستان نیز از توافق به دست آمده در مذاکرات صلح افغانستان ابراز خرسندی کرد. این سازمان می‌گوید که خانم دبورا لیونز، نماینده سازمان ملل متحد در افغانستان از این توافق استقبال می‌کند و می‌گوید: «این پیشرفت باید تخته پرشی باشد برای دست‌یافتن به صلحی که همه مردم افغانستان خواستار آنند.» 

خانم دبورا لیونز روز پیش با هیات‌های مذاکره‌کننده دو طرف در دوحه پایتخت قطر ملاقات کرده بود. 

مذاکرات صلح افغانستان حدود سه ماه پیش آغاز شده است و به دلیل ‌عدم‌توافق روی دستور کار برای مدت زیادی بی‌نتیجه باقی مانده بود تا این که امروز صفحه جدیدی باز شد.