سفر به رشت شهر سبزینه؛ گشتی در بزرگ‌ترین بازار روباز ایران

بازار رشت نمادی از فرهنگ و تاریخ گیلان است که از گذشته رونق بسیاری داشته و با کاروان‌سراهای متعدد، میزبان تجاری بوده که راهی بندر پیربازار می‌شدند

رشت شهر باران و سبزینه است. عده‌ای می‌گویند کلمه رشت به معنای منطقه‌ای قرار گرفته در جایی گود است و عده‌ای دیگر می‌گویند باران بسیار است. اما هرچه هست جایی خوش و زیباست.

در هر فصلی که از ورودی این شهر وارد شوید، با وجود ساختمان‌های بلند و شلوغی شهر، طبیعت غالب بر همه چیز است. نمی‌شود در ایران زندگی کرد و گفت دستکم برای یک‌بار میدان شهرداری یا تالاب عینک را هنگام سفر به این نقطه شمالی ندیده‌اید.

کسانی که به رشت سفر کرده‌اند، می‌دانند این شهر با تمام شهرهای شمالی ایران متفاوت است. این تفاوت از طبیعت آن شروع می‌شود و تا معماری و فرهنگ و رفتارهای اجتماعی مردم و غذا و لباس و زبان دلنشین گیلکی تداوم دارد.

مردم رشت بسیار مهمان‌پذیرند و به مهربانی شهرت دارند. آب‌وهوای معتدل در کنار تنوع مناطق دیدنی، گوناگونی بالای غذاها و آداب‌ورسوم مردم این خطه که بزرگ‌ترین مرکز تجمع گیلکی‌ها در جهان است، این شهر را تبدیل به یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در ایران کرده است.

همان‌قدر که این شهر به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و مناطق هم‌جوار آن در طول تاریخ مورد توجه در تجارت و دادوستد بوده‌ است. به‌خصوص در یک‌صد و پنجاه سال گذشته رشت یکی از مهم‌ترین دروازه‌های ورود تفکر، فرهنگ و هنر مدرن به ایران بوده است. چهره‌های صاحب‌نام این شهر در عرصه‌های مختلف بسیارند.

اما از دیدنی‌ترین نقاط شهر رشت، بازار آن است. بازارگردی در رشت حال‌وهوای خاص خود را دارد. این بازار یکی از محبوب‌ترین بازارهای شمال کشور و از جذاب‌ترین مکان‌های رشت برای خیابان‌گردی به شمار می‌رود.

کوچه‌های باریک و پر از دالان و معبرهای قدیمی در بازار این شهر هر بیننده‌ای را مسحور خودکرده و در یاد و خاطرش می‌ماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازار رشت همچنین بزرگ‌ترین بازار روباز ایران است و در آن خبری از سقف‌های گنبدی و نورگیرهای بازارهای نواحی مرکزی و کویری ایران نیست. دلیل این موضوع نیز برمی‌گردد به بسیاری روزهای ابری و بارانی این شهر و علاقه مردم آن به آفتاب. این‌جا مردم شیفته نور خورشیدند و لذت بهره‌بردن از آن آن‌ها را زنده می‌کند.

بازار رشت نمادی از فرهنگ و تاریخ گیلان است که از گذشته رونق بسیاری داشته و با کاروان‌سراهای متعدد، میزبان تجاری بوده که راهی بندر پیربازار می‌شدند.

این بازار حدود ۱۴ کاروان‌سرای کوچک و بزرگ دارد که قدمتشان به اواخر دوره صفویه و اوایل عصر قاجار می‌رسد و همگی از طریق خیابان‌ها و کوچه‌ها به یکدیگر راه دارند. معروف‌ترین کاروان‌سراهای بازار رشت عبارت‌اند از: کاروان‌سرای طاقی بزرگ و کوچک، کاروان‌سرای ملک، کاروان‌سرای محتشم و کاروان‌سرای چینی چیان.

یکی از بخش‌های جذاب بازار رشت که از همان ابتدا با رنگ‌ها و طعم‌های تازه عابران را جذب خود می‌کند، بازار تره‌بار است. تره‌بار تازه که محصول این خطه حاصلخیز است چنان خوش‌طعم و دلپذیر است و رنگ‌های روشن و شفافی دارد که امکان ندارد تجربه دیدن آن از خاطر مسافران این شهر برود.

در این بازار مردم با چنان تلاش و مهربانی کنار یکدیگر محصولات تازه را عرضه می‌کنند که در برخورد اول احساس می‌کنی بیش از آنکه افرادی برای کسب‌وکار کنار هم آمده باشند، اعضای یک خانواده در شهری بزرگ با لذت از کار و زندگی گرد هم آمده‌اند. یکی از زیبایی‌های خاص این قسمت از بازار گاری‌هایی است که ردیف در میانه بازار قرار گرفته‌اند و مسیر عبورومرور مردم از میان آن‌هاست.

به اطراف خود که در بازار نگاه کنید انواع ترشی‌های محلی، سیرترشی، شور، زیتون‌پرورده و رب‌های گوناگون در مغازه‌ها بسیار وسوسه‌انگیزند.

همچنان که سبزیجات و صیفی‌جات تازه و محلی و رنگارنگ، چشم‌ها را خیره می‌کنند، از خشکبار، نان محلی، شیرینی و رشته خوشکار گرفته تا شیشه‌های کوچک و بزرگ مربا، آبغوره، آبلیمو، آب‌نارنج، دلار (سبزی نمکین) و ترشی خانگی که روی سینی‌ها قرار گرفته‌اند حتی اگر نخواهید بخرید برای دیدن شما را وسوسه می‌کنند.

بازار ماهی‌فروشان رشت هم شهرت فراوان دارد. ماهی سفید، گل سرسبد ماهی‌های بازار رشت است. کولی، اردک‌ماهی، بیگ‌هد، ماهی آزاد، کپور، ماهی‌های دیگر در کنار ماهی‌های دودی یا شورشده نشان از تنوع این بازار دارد و باعث شده یکی از نقاطی باشد که گردشگران دیدن آن را از دست ندهند.

فروشندگان در رشت با آواز خواندن اجناس خود را تبلیغ و مردم را به خریدکردن تشویق می‌کنند. هرکدام از فروشنده‌ها آواز مخصوص به خود را دارد. یکی برای سبزیجاتش آواز می‌خواند و یکی برای سیب و پرتقالش و دیگری برای ماهی‌های تازه صیدشده‌اش... گاهی هم فروشندگان خلاق بازار با آب‌وتابی عاشقانه در وصف محصولاتشان آواز می‌خوانند.

سنت آوازخوانی از قدیم در بازار رشت مرسوم بوده است.

وضعیت طبیعی رشت، پوشش انبوه گیاهی، رطوبت و هوایی معتدل و نزدیکی به دریا ساکنان این خطه را سرزنده، شاداب و با روحیه‌ای مهربان بار آورده است. ادبیات، شعر و ترانه در این شهر به ‌اندازه طبیعت رنگارنگ و متنوع است و مردم علاقه بسیار به هنر و ادبیات دارند.

سفر به رشت در هر فصل از سال پیشنهادی فوق‌العاده است. خیابان‌گردی در این شهر نیز چه در شب یا روز چه در زمستان و تابستان و چه در باران یا آفتاب هرکدام به شکلی لذتی فراوان دارد.

بیشتر از سفر