«برنامه‌ای برای دور ششم مذاکرات وین وجود ندارد»

به گفته نماینده روسیه، مذاکره‌کنندگان با این فرض پیش می‌روند که دور جاری باید دور نهایی باشد

میخائیل اولیانوف، رئیس هیئت مذاکره‌کننده روسیه در مذاکرات وین، درحال خروج از هتل مذاکرات- JOE KLAMAR / AFP

میخائیل اولیانوف، سرپرست هیئت مذاکره‌کننده کشور روسیه در گفت‌وگوهای مربوط به احیای برجام در شهر وین، پایتخت اتریش، اعلام کرد که در حال حاضر برنامه‌ای برای دور ششم مذاکرات وجود ندارد و فرض بر این است که دور جاری، دور نهایی است.  

دور پنجم نشست‌های کمیسیون مشترک برجام، با هدف احیای توافق هسته ای ایران، از چهارم خردادماه با حضور نمایندگان ایران و کشورهای بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین در وین در جریان است. هیئت آمریکایی نیز مانند دورهای قبلی مذاکرات که در هفته‌های گذشته برگزار شد، در وین حضور دارد، اما مذاکره مستقیم با نمایندگان ایران ندارد و از طریق نمایندگان کشورهای عضو برجام، به‌طور غیرمستقیم در گفت‌‌‌وگوها شرکت دارد.

میخائیل اولیانوف روز یکشنبه، نهم خردادماه، با اشاره به در جریان بودن دور پنجم مذاکرات مربوط به برجام در وین، در حساب توییتر خود نوشت: «درحال حاضر برنامه‌ای برای دور ششم وجود ندارد. مذاکره‌کنندگان با این فرض پیش می‌روند که دور جاری باید دور نهایی باشد.»  

 

پیش‌تر عباس عراقچی، سرپرست هیئت مذاکره‌کننده ایران در وین، ابراز امیدواری کرده بود که دور پنجم مذاکرات جاری، آخرین دور مذاکرات باشد و توافق نهایی شود. او پیش از آغاز دور پنجم مذاکرات وین گفته بود که کماکان، «مسائل جدی و مهمی» وجود دارد که باید حل‌وفصل شوند. 

وب‌سایت خبری اکسیوس نیز روز پنجشنبه از قول مقام‌های آمریکایی به پیشرفت در گفت‌وگوهای غیرمستقیم اشاره کرده و نوشته بود: «آمریکا بر این باور است که ایران در دور چهارم مذاکرات نرمش بیشتری نشان داده و با تمدید یک‌ماهه توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حفظ نظارت‌های کلیدی، از تهدید جدی روند مذاکرات جلوگیری کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای اخیر از برگزاری نشست‌های فشرده جداگانه و پیاپی هیئت ایرانی و هیئت آمریکایی حاضر در مذاکرات با نمایندگان کشورهای عضو برجام در دور پنجم مذاکرات وین گزارش‌هایی منتشر شده است، اما هنوز مقام‌های کشورهای حاضر در مذاکرات، درمورد نتیجه نهایی آن اظهار نظری نکرده‌اند. بعضی دیپلمات‌های اروپایی حاضر در وین، از پیشرفت مذاکرات سخن گفته‌اند و بعضی دیگربه پیچیده‌تر شدن مذاکرات هم‌زمان با نزدیک شدن به پایان آن اشاره کرده‌اند.