گزارش اکسیوس از پیشرفت در مذاکرات وین

«امکان دستیابی به توافق وجود دارد و نباید چند ماه طول بکشد، اما ایران باید امتیازهایی ارایه کند»

عباس عراقچی ابراز امیدواری کرده بود که مذاکرات جاری در وین آخرین دور مذاکرات باشد-JOE KLAMAR / AFP

مقامات آمریکایی در گفت‌و‌گو با اکسیوس اعلام کردند که دور اخیر گفت‌و‌گو‌های غیر مستقیم با ایران در وین، نخستین مذاکراتی بوده که در آن هم در بحث لغو تحریم‌ها و هم در بحث اقدامات هسته‌ای پیشرفت حاصل شده است.

براساس این گزارش، یک کارگروه با تمرکز بر لغو تحریم ها در سه دور اول مذاکرات پیشرفت داشتند اما کارگروه دیگری که متمرکز بر گام‌های تهران برای بازگشت به تعهدات است، پیشرفت چندانی نداشت. دلیل آن هم موضع تندروها و سرنوشت سانتریفیوژهای جدید اعلام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکسیوس در ادامه می‌نویسد: به همین دلیل دولت بایدن به طور علنی و خصوصی هشدار داد که در صورتی که ایران برای افزایش زمان گریز هسته‌‌ای (زمان لازم برای تولید سلاح هسته‌ای) به دست‌کم یک سال گام‌های لازم را برندارد، توافقی در کار نخواهد بود.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که اخیرا به خاورمیانه سفر کرده، در گفت‌و‌گو با کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل تاکید کرده بود که هنوز مطمئن نیست ایران آماده گام برداشتن در مسیر لغو تحریم‌ها باشد.

او گفت گام‌های مورد نیاز برای بازگشت به تعهدات به طور شفاف اعلام شده است.

اکسیوس در ادامه می‌نویسد که آمریکا بر این باور است که ایران در دور چهارم مذاکرات نرمش بیشتری نشان داده و با تمدید یک ماهه توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حفظ نظارت‌های کلیدی، از تهدید جدی روند مذاکرات جلوگیری کرده است.

همزمان عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران ابراز امیدواری کرده که دور پنجم مذاکرات جاری در وین آخرین دور مذاکرات باشد و توافق نهایی شود.

یک مقام آمریکایی نیز به اکسیوس گفته که «امکان دستیابی به توافق وجود دارد و نباید چند ماه طول بکشد، اما ایران باید امتیازهایی ارایه کند».

اکسیوس در پایان این نکته را خاطرنشان می‌کند که دیپلمات‌های حاضر در مذاکرات انتظار دارند روند مذاکرات در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۸ خرداد در ایران کندتر شود.