همتی از بانک مرکزی می‌رود

«من آمده‌ام که روحانی آخرین رئیس‌جمهوری ایران نباشد»

دولت با آنکه هیچ گزینه‌ای در میان کاندیداهای ریاست جمهوری ندارد، حاضر نیست همتی را به‌عنوان نماینده خود بپذیرد-Hamen Malekpour/TASNIM

نامزدی عبدالناصر همتی در انتخابات ریاست‌جمهوری، حسن روحانی را بر آن داشت تا به فکر جانشینی برای او باشد. همتی، شب گذشته در یک گفت‌وگوی زنده در «کلاب هاوس» با تایید این خبر گفت رئیس‌جمهوری با توجه به کاندیداتوری او به دنبال انتخاب فرد دیگری به‌عنوان جایگزین در بانک مرکزی است.

همتی گفت: «در که بحثی با رئیس‌جمهوری داشتیم، ایشان تاکید کردند اگر در انتخابات بایستید،‌ نمی‌توانید رئیس‌کل بمانید چرا که در سیاست‌های پولی و ارزی اثر می‌گذارد. من البته گفتم تاثیری ندارد و می‌توانم بمانم؛ با این‌ حال شنیده‌ام دیروز هم با چند نفر از دوستان اقتصادی برای جایگزین من صحبت کردند. من مشکلی با تصمیم ایشان ندارم.»

همتی با انتقاد از رویه دولت در امور اقتصادی گفت: «همیشه تیم اقتصادی ما در دولت ناهماهنگ بوده چون رئیس‌جمهوری اقتصادی نبوده است.»

او همچنین گفت که در زمینه‌های مهمی چون اف‌ای‌تی‌اف، بانک مرکزی کمترین نظر و دخالت را داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همتی با بیان اینکه رقیب او «قهر مردم» است، گفت: «آمده‌ام که از جمهوریت حفاظت کنم؛ من آمده‌ام که روحانی آخرین رئیس‌جمهوری ایران نباشد. ‌بنده درصحنه آمدم، ‎اصلاح‌طلبان حضورداشته باشند و کمکم کنند. من در انتخابات تنها مقابل یک مجموعه‌ای هستم.»

حمید پورمحمدی، معاون اقتصادی سازمان برنامه، محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری و اکبر کمیجانی، قائم‌مقام کنونی بانک مرکزی، نامزدهای احتمالی برای ریاست کلی بانک مرکزی‌اند که در صورت انتخاب، در یکی دو ماه باقیمانده از دولت روحانی این صندلی را در اختیار خواهد داشت.

همتی درباره نظر و وعده‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری گفت: «مگر بورس مایکروفر است که برخی مدعی‌اند سه‌روزه مشکلش را حل می‌کنند؟ می‌گویند می‌خواهند فلان قدر یارانه بدهند؛ فقط بگویند از کجا می‌خواهید این پول‌ها را بیاورید؟»

او همچنین قول داد در صورت انتخاب ۵۰ درصد کابینه‌اش را جوانان و زنان تشکیل خواهند داد.

همتی درباره حضور در محل کارش به شنوندگان این نشست مجازی گفت که دو روز است در بانک مرکزی حضور ندارد و مدیریت این بانک با اختیارات کامل، بر عهده اکبر کمیجانی، قائم‌مقام کنونی بانک مرکزی، است.

عبدالناصر همتی، مرداد ۱۳۹۷ جایگزین ولی‌الله سیف، رئیس سابق بانک مرکزی، شده بود.

بیشتر از جهان