ازسرگیری ساخت تونل‌های راه‌آهن بین نیویورک و نیوجرسی

این طرح در دولت دونالد ترامپ متوقف شده بود

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا و همسرش جیل - ROBERTO SCHMIDT / AFP

ساخت دو تونل راه‌آهن بین نیویورک و نیوجرسی که در دوران ترامپ متوقف شده بود اکنون ازسر گرفته شده است.

ساخت این تونل‌ها یکی از مهم‌ترین طرح‌های زیرساختی ایالات متحده است و مقام‌های فدرال در روز جمعه (۲۸ مه) فرمان ازسرگیری آن را صادر کردند.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز هزینه ۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری این تونل‌ها ممکن است از محل لایحه زیرساخت‌های آتی تامین شود که در کنگره مورد بحث است.

استیو مک‌کوهن یکی از روسای شرکت توسعه برنامه گیت‌وی که شرکت ناظر این طرح است از صدور فرمان ازسرگیری آن تقدیر کرد.

او گفت: «اکنون به جایی رسیده‌ایم که باید چهارسال پیش می‌رسیدیم. کار چهار سال است که تنها به دلیل بازی‌های سیاسی متوقف شده بود.»

پیت بودجج، وزیر ترابری ایالات متحده، نیز بر اهمیت این طرح تاکید کرد.

او با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «این طرح گامی بزرگ در شمال‌ شرق و کل کشور است، زیرا این تونل‌ها افراد، شغل‌ها و کسب‌وکارهای بسیاری را به هم پیوند می‌دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تونل‌ها از زیر رودخانه هودسون عبور می‌کنند و مکمل تونل‌های تک‌ریلی کنونی در این منطقه هستند که بیش از ۱۱۰ سال قدمت دارند.

تونل‌های موجود در توفان سندی در سال ۲۰۱۲ به شدت آسیب دیده‌اند.

مقام‌های ترابری نیویورک از آن هنگام ابراز نگرانی کرده‌اند که وضعیت این تونل‌ها همچنان رو به خرابی می‌رود. ایجاد خوردگی در دیوارهای داخلی تونل‌ها و کابل‌های برق نیز که نمک‌های به جا مانده از سیل عامل آن است اوضاع را بدتر کرده است و گاهی سبب شده است تونل‌ها را برای انجام تعمیرات ببندند.

پیش از همه‌گیری کرونا هر هفته ۴۵۰ قطار از این تونل‌ها عبور می‌کردند و حدود ۲۰۰ هزار مسافر را جابه‌جا می‌کردند.

اغلب مسافران هم اهالی حومه شهر هستند که برای رفت‌وآمد به محل کار از این قطارها استفاده می‌کنند. اما قطارهای شرکت راه‌آهن آمترک هم مسافران سایر شهرها را از طریق این تونل‌ها به شهر نیویورک می‌رسانند.

به گفته مقام‌های شرکت آمترک برای آنکه بتوان تونل‌های موجود را تحت تعمیرات کامل قرار داد، وجود تونل‌های جدید ضروری است. حدود ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از ۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بودجه طرح تونل‌های جدید صرف تعمیرات تونل‌های موجود می‌شود.

بنا به پیش‌بینی‌ها ساخت تونل‌های جدید هشت سال طول می‌کشد اما برنامه‌ریزان امیدوارند بتوانند پیش از به پایان رسیدن دهه میلادی جاری این طرح را تکمیل کنند.

این طرح در دوران اوباما آغاز شد و تامین اعتبار نیمی از هزینه آن به عهده دولت فدرال و نیمه دیگر به عهده ایالت‌های نیویورک و نیوجرسی بود.

در طرح‌های بزرگی مانند تونل‌سازی روال معمول آن است که دولت فدرال و دولت‌های ایالتی یا محلی به طور مشترک هزینه را به عهده بگیرند.

اما این طرح در دولت ترامپ متوقف شد.

دولت بایدن در فوریه ۲۰۲۱ دولت فدرال را به این طرح برگرداند.

© The Independent