بیش از نیمی از جمهوری‌خواهان هنوز ترامپ را رئیس‌جمهور واقعی می‌دانند

حدود ۶۱ درصد جمهوری‌خواهان فکر می‌کنند نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ از آقای ترامپ «دزدیده» شده است

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده آمریکا - SAUL LOEB / AFP

بنا بر نتایج نظرسنجی جدید رویترز‌ـ‌ ایپسوس، بیشتر جمهوری‌خواهان فکر می‌کنند دونالد ترامپ هنوز این حق و شایستگی را دارد که در کاخ سفید باشد.

این نظرسنجی که روز سه‌شنبه ۲۵ مه (۴ خرداد) منتشر شد، نشان می‌دهد بسیاری بر این باورند که رای‌های غیرقانونی بر نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ تاثیر گذاشته است.

حدود ۵۳ درصد معتقدند اقای ترامپ «رئیس‌جمهور واقعی» است، به‌رغم این‌که با اختلاف حدود ۷ میلیون رای در آرای عمومی و ۷۴ مجمع گزینندگان، نتیجه را به جو بایدن دموکرات واگذار کرد.

در مجموع، به عقیده ۷۵ درصد افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، آقای بایدن رئیس‌جمهوری قانونی است.

اما به‌رغم نبودِ شواهد مستدل کافی، حدود ۶۱ درصد جمهوری‌خواهان فکر می‌کنند نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ از آقای ترامپ «دزدیده» شده است.

به عقیده ۵۶ درصد شرکت‌کنندگانی که خود را جمهوری‌خواه معرفی کردند، رای‌های غیرقانونی داده شده یا «تقلب انتخاباتی» صورت گرفته است.

نتایج این نظرسنجی حاکی از آن است که در مقایسه با ۸۶ درصد دموکرات‌ها و ۵۵ درصد شرکت‌کنندگان مستقل، فقط ۳۰ درصد جمهوری‌خواهان اطمینان دارند که رای‌های غیرحضوری یا پستی درست شمرده شده‌اند.

حدود ۸۷ درصد جمهوری‌خواهان معتقدند که دولت باید محدودیت‌های جدیدی برای رای‌‌گیری اعمال کند تا انتخابات از هرگونه احتمال تقلب حفظ شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ترامپ از پایان زمان رای‌‌گیری در ۳ نوامبر، مدام این ادعا را تکرار کرده است، که به شورش ۶ ژانویه منجر شد و حامیان ترامپ به ساختمان کنگره هجوم بردند.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۶۵ درصد جمهوری‌خواهان یا «تا حدودی» یا «کاملا» مخالف‌اند که آفای ترامپ دست‌کم تا اندازه‌ای در این شورش مقصر بوده است. نزدیک به ۸۶ درصد دموکرات‌ها و ۶۱ درصد شرکت‌کنندگان مستقل احساس می‌کنند او مقصر است.

آقای ترامپ همچنان آن دسته از اعضای حزب جمهوری‌خواه را که با او هم‌عقیده نیستند آماج انتقاد قرار می‌دهد، مانند لیز چینی، رییس سابق فراکسیون حزب که به‌تازگی برکنار شده است.

نظرسنجی رویترز‌ـ‌ایپسوس، که در فاصله ۱۷ تا ۱۹ ماه مه انجام شده و ۲۰۰۷ نفر در آن شرکت کرده‌اند، تاکیدی است بر این مساله که سخنان آقای ترامپ همچنان بر رای‌دهندگان جمهوری‌خواه تاثیر دارد.

طبیعی است که آقای ترامپ نتایج این نظرسنجی را غنیمت شمرد و در وبلاگش در این مورد نوشت تا ادامه حمایت از او در پایگاه حزبی‌اش را نشان بدهد، که با جناح سنتی محافظه‌کار حزب جمهوری‌خواه در تضاد است.

در مورد انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا، ۶۳ درصد جمهوری‌خواهان معتقدند آقای ترامپ باید دوباره در انتخابات شرکت کند، این در حالی است که فقط ۸ درصد دموکرات‌ها و ۲۳ درصد شرکت‌کنندگان مستقل چنین عقیده‌ای دارند.

روز دوشنبه ۲۳ مه (۳ خرداد)، رئیس‌جمهوری سابق اولین مهمان برنامه رادیویی جدید دن بونجینو بود که به‌جای برنامه راش لیمبو پخش می‌شود [که در فوریه ۲۰۲۱ درگذشت].

آقای ترامپ از پرداختن به مساله شرکت مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ خودداری کرد.

اما گفت: «خب، بگذار بگویم که قرار است شما را خیلی خوشحال کنیم و قرار است کار درست را انجام دهیم. عملکرد ما برای کشور عالی بود. ارتش را بازسازی کردیم. ما بهترین عملکرد اقتصادی را داشتیم؛ دوبرابر بهتر. وقتی زمانش برسد به شما اطلاع خواهیم داد اما این مساله را خیلی جدی گرفته‌ایم.»

© The Independent