حمله ائمه جمعه تهران و مشهد به منتقدان شورای نگهبان: «اینها استکبارند»

در روزهای گذشته اعلام نظر شورای نگهبان در خصوص کاندیداهای تایید صلاحیت شده، بازتاب وسیعی در سطح جامعه داشته است

احمد علم‌الهدی (چپ)، امام‌ جمعه مشهد و کاظم صدیقی، امام‌ جمعه تهران

کاظم صدیقی، امام‌ جمعه تهران و احمد علم‌الهدی امام‌ جمعه مشهد، ظهر روز جمعه در خصوص بحث مشارکت مردم در انتخابات و رد صلاحیت افراد توسط شورای نگهبان مسائلی را مطرح کردند.

صدیقی در خطبه‌های خود ضمن تاکید بر این نکته که: «انتخابات جای حزب و حزب‌بازی نیست و باید به آن به چشم عبادت نگاه کنیم. تصریح کرد پس از جایگاه رهبری جمهوری اسلامی، ریاست‌جمهوری حساس‌ترین پست است و عدم حضور مردم در این انتخابات باعث خوشحال شدن دشمن می‌شود.»

وی گفت شیاطین و استکبار در کمین ما هستند و ضمن تایید سخنان علی خامنه‌ای با نمایندگان مجلس در روز گذشته (پنجشنبه) آن را سازنده و دلسوزانه دانست و گفت: «باید فردی با کفایت، مردمی، مردم‌دوست و ساده‌زیست و فساد ستیز را به‌ عنوان ریاست‌جمهور انتخاب کنیم.»

وی در دفاع از شورای نگهبان نیز گفت در هر کشوری فیلتری وجود دارد تا هرکسی نتواند به مسئولیت‌های حساس دست پیدا کند و مدعی شد عده‌ای از سر عناد عملکرد شورای نگهبان در زمینه عدم احراز صلاحیت‌ها را زیر سوال می‌برند. او ادعا کرد در بحث رد صلاحیت افراد مطرح نیست، فقط این افراد شرایط لازم برای قرارگرفتن در پست ریاست‌جمهوری را نداشته‌اند.

همچنین امروز (جمعه ۷ خرداد) احمد علم‌الهدی امام‌ جمعه مشهد نیز در واکنش به رد صلاحیت تعدادی از نامزدهای ریاست‌جمهوری در خطبه‌های نماز جمعه گفت: «اینکه برخی می‌گویند چون شورای نگهبان گفته فلانی صلاحیت ندارد پس من رای نمی‌دهم مثل این است که بگویی نماز هم نمی‌خوانم، تو مسلمانی، اهل عبادتی و خدا را قبول داری نمی‌توانی این حرف را بزنی.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام مذهبی که روابط فامیلی نزدیک با ابراهیم رئیسی، یکی از کاندیدهای تایید صلاحیت شده دارد، همچنین ادعا کرد: «دشمنان می‌خواهند شما مردم خودتان برای خودتان تصمیمی نگیرید. اینها استکبارند و می‌خواهند به زور کارشان را پیش ببرند.»

علم‌الهدی با اشاره به تصمیم شورای نگهبان گفت: «هرچه رهبری به‌ عنوان ولی‌ فقیه بگویند قول‌الفصل است، شورای نگهبان، شورای نگهبان قانون اساسی است نه شورای نگهبان مصلحت.»

وی همچنین با اشاره به منتقدان تصمیم شورای نگهبان تصریح کرد: «کسی هم که در داخل این حرف را بزند و بگوید به‌ خاطر احراز صلاحیت‌های شورای نگهبان جمهوریت وجود ندارد دانسته یا ندانسته هم‌دست آنها و مثل مورچه‌ای است که وقتی آب به لانه‌اش افتاد گفت دنیا را آب برد.»

در روزهای گذشته اعلام نظر شورای نگهبان در خصوص کاندیداهای تایید صلاحیت شده، بازتاب وسیعی در سطح جامعه داشته است. منتقدان اعتقاد دارند تصمیم شورای نگهبان برنامه‌ریزی و مهندسی شرایط انتخابات در جهت ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی است.

روز گذشته (پنجشنبه ۶ خرداد) علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز ضمن تایید نظر شورای نگهبان همه را دعوت به تمکین از نظر این شورا کرده و تاکید کرد که احراز صلاحیت‌ها بر اساس قانون بوده است. این در حالی است که بنا به اخبار منتشر شده و اطلاعات موجود باتوجه‌ به معیارهای عدم احراز صلاحیت تعدادی از چهره‌های مطرح به نظر می‌آید هیچ‌کدام از هفت کاندیدای تایید صلاحیت شده با دلایل مشابه شرایط احراز صلاحیت در این انتخابات را ندارند.