لوکاشنکو اخطار بمب‌گذاری هواپیمای رایان‌ایر را گردن سوییس انداخت

پیش‌تر، مقام‌های مینسک مدعی شده بودند که اخطار بمب‌گذاری از جانب گروه فلسطینی حماس بوده است

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس - Pavel ORLOVSKY / AFP

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس، در اولین اظهارنظر عمومی از زمان ربایش هواپیمای رایان‌ایر، مدعی شد که هشدارها در مورد بمب‌گذاری این هواپیمای مسافربری از جانب سوییس بوده است.

آقای لوکاشنکو که صبح چهارشنبه ۲۶ مه (۵ خرداد) در مینسک، در جمع نمایندگان پارلمان و سایر مقام‌ها سخن می‌گفت، در ادامه افزود این اتفاق نشان داد که اروپا با دشمنان داخلی همکاری می‌کند تا بلاروس بی‌ثبات شود.

او گفت: «همان‌طور که پیش‌بینی می‌کردیم، بدخواهان خارجی و داخلی روش‌های حمله به ما را تغییر داده‌اند. آن‌ها از خط قرمزهای بسیاری عبور کرده‌اند و مرزهای شعور و اخلاق انسانی را زیر پا گذاشته‌اند.»

پیش‌تر، مقام‌های مینسک مدعی شده بودند که اخطار بمب‌گذاری از جانب گروه فلسطینی حماس بوده است.

آقای لوکاشنکو، که از ۲۷ سال پیش در قدرت بوده است، گفت بلاروس به «میدان تیر آزمایشی» غرب تبدیل شده است، که در نظر دارد به سمت شرق برود، به سمت روسیه.

هنگامی که این هواپیمای مسافربری تحت نظارت یک جنگنده میگ ـ‌۲۹ به سمت پایتخت بلاروس تغییر مسیر داد، رومن پروتاسویچ، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس مخالف دولت، را از هواپیما پیاده و دستگیر کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از بازداشت، پروتاسویچ و دوست‌دخترش، سوفیا ساپگا، که او نیز دستگیر شد، هر دو در ویدیوهایی حاضر شده‌اند و ظاهرا به جرم‌هایشان «اعتراف می‌کنند».

برای اولین بار پس اعتراض‌های سراسری تابستان گذشته‌ــ در پی انتخاباتی که به باور عموم، لوکاشنکو نتیجه را به نامزد حزب مخالف، سوتلانا تیخانوفسکایا واگذار کرد‌ــ تنش ناشی از مداخله غیرعادی آقای لوکاشنکو [در مسیر پرواز] بلاروس را در صدر اخبار جهان قرار داد.

به دنبال این اتفاق، اروپا با سرعتی نامعمول واکنش نشان داد و اعلام کرد تحریم‌های جدیدی علیه هواپیمایی کشوری و شرکت‌های دولتی بلاروس و افراد حلقه نزدیک آقای لوکاشنکو اعمال می‌شود. بیشتر شرکت‌های هواپیمایی اروپا پرواز بر فراز حریم هوایی بلاروس را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

رئیس‌جمهوری جنجال‌آفرین بلاروس مدعی شد به این اقدام‌ها بی‌اعتناست و مصرانه گفت حریم هوایی بلاروس قابل‌اعتمادتر از جایگزین‌هایی مانند [حریم هوایی] اوکراین است که هنوز از سقوط پرواز ام‌اچ‌۱۷ هواپیمایی مالزی در دنباس در ژوییه ۲۰۱۴ متزلزل است.

آقای لوکاشنکو گفت: «اگر نمی‌خواهید بر فراز بلاروس امن پرواز کنید، از همان جایی پرواز کنید که ۳۰۰ نفر را روانه قبرستان کرد.»

© The Independent