حدود صد پرواز اروپایی از فراز بلاروس لغو شد

یکشنبه برای بازداشت یک فعال سیاسی، جنگنده‌های بلاروس هواپیمای مسافری را مجبور به فرود کردند

روز یکشنبه هواپیمای رایان‌ایر مجبور به فرود در مینسک شد - PETRAS MALUKAS / AFP

سازمان کنترل ترافیک هوایی اروپا روز سه‌شنبه گفت که حدود صد پرواز مسافری در اتحادیه اروپا برای اجنتاب از پرواز بر فراز بلاروس تغییر مسیر خواهند داد.

حدود چهارصد پرواز بازرگانی هر روز از حریم هوایی بلاروس می‌گذرند، از جمله صد پرواز شرکت‌های هوایی اتحادیه اروپا یا بریتانیا.

سازمان یوروکنترل گفت که به صلاح شرکتهای هوایی اروپایی است که در پی «هواپیماربایی» روز یکشنبه هواپیمای رایان‌ایر از حریم هوایی بلاروس عبور نکنند. روز یکشنبه جنگنده‌های بلاروس هواپیمای رایان‌ایر را به زور مجبور به فرود در مینسک، پایتخت بلاروس کردند تا یک مخالف دولت آن کشور بازداشت شود.

تغییر مسیر پروازها برای عبور از کشورهای کرانه دریای بالتیک به جای بلاروس باعث افزایش مدت سفر و مصرف سوخت هواپیماها خواهد شد، اما یوروکنترل گفت که پروازهای دوربرد کمتر از این بابت زیان خواهند دید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یوروکنترل به رویترز گفت: «اگر صد شرکت اروپایی و بریتانیایی نتوانند از فراز خاک بلاروس پرواز کنند، مجبورند حدود چهل گره دریایی بیشتر بپیمایند...بهترین مسیر برای بیشتر شرکتهایی که فعلا از حریم هوایی بلاروس می‌گذرند از طریق کشورهای بالتیک خواهد بود.»

بلاروس در مسیر مستقم میان لندن و مقصدهای آسیایی چون بانکوک و سنگاپور است. گرچه معمولا اجتناب از پرواز بر فراز بلاروس امکان‌پذیر است، اما برقراری «منطقه پروازممنوع» بر فراز شرق اوکراین، تغییر مسیر را پیچیده می‌گرداند.

اتحادیه اروپا روز دوشنبه از همه شرکت‌های هواپیمایی این اتحادیه خواست که از پرواز در حریم هوایی بلاروس خودداری کنند. چند شرکت از جمله ال‌اُتی لهستان، فین‌ایر فنلاند، اوکراین اینترنشنال، و ایرفرانس گفته‌اند که چنین خواهند کرد. لوفت هانزا گفت که همه پروازهای چهارشنبه و پنجشنبه خود از مینسک را لغو می‌کند.

بیرون از اروپا، شرکت هوایی سنگاپور اعلام کرد که دیگر از فراز بلاروس پرواز نخواهد کرد.

بیشتر از جهان