«سپاه احمدی‌نژاد را از رد صلاحیتش مطلع کرد و به او هشدار داد»

احمدی‌نژاد می‌گوید به ناحق رد صلاحیت شده، سکوت نمی‌کند اما اعتراض خیابانی را هم تایید نمی‌کند

جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله قبل از اعلام رسمی به احمدی‌نژاد اطلاع داد که صلاحیتش رد شده است- ATTA KENARE / AFP

سایت دولت بهار، که مواضع محمود احمدی‌نژاد را بازتاب می‌دهد، امروز چهارشنبه خبر از آن داد که سردار حسین نجات فرمانده قرارگاه ثارالله، دوشنبه شب سوم خرداد، پیش از اعلام رسمی نام نامزدهای تایید شده از سوی شورای نگهبان، به منزل محمود احمدی نژاد رفته و به او اطلاع داده است که رد صلاحیت شده است.

به نوشته این سایت، این فرمانده ارشد سپاه خواستار سکوت، همکاری و همراهی محمود احمدی‌نژاد شده و گفته است که تمایلی ندارد که حامیان احمدی‌نژاد را که افرادی به گفته او حزب‌اللهی و انقلابی هستند، بازداشت کند.

بر اساس قانون، شورای نگهبان باید پس از بررسی صلاحیت‌ها، نتیجه را صرفا به وزارت کشور اطلاع دهد و این وزارتخانه، به عنوان مسئول برگزاری و اجرای انتخابات، تصمیم شورای نگهبان را اعلام کند.

با این حال، سایت دولت بهار مدعی شده که پیش از اعلام رسمی و طی روند قانونی، سردار نجات وی را از تصمیم شورای نگهبان مطلع کرده و به او هشدار داده است که واکنشی به رد صلاحیت خود نشان ندهد.

حسین نجات، در فاصله سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۹ فرمانده سپاه حفاظت ولی امر بود که مسئولیت حفاظت از رهبر جمهوری اسلامی را برعهده دارد. او از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸، جانشین رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بود و از تیرماه سال گذشته به عنوان جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله منصوب شد. این قرارگاه که نقشی گسترده در سرکوب اعتراضات مردمی داشته، مسئولیت امنیت پایتخت را بر عهده دارد و از اختیارات گسترده و ویژه‌ای برخوردار است.

محمود احمدی‌نژاد که رد صلاحیت او به طور رسمی روز سه‌شنبه رسما اعلام شد، پبشتر هشدار داده بود که در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد او سکوت نخواهد کرد. این دومین بار پیاپی است که صلاحیت محمود احمدی‌نژاد برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری رد می‌شود. با این حال، او همچنان منصوب علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

وبسایت دولت بهار، صبح چهارشنبه متنی را به عنوان پاسخ محمود احمدی‌نژاد به هشدارهای سردار نجات منتشر کرده است. در این متن، احمدی‌نژاد با انتقاد تند از شرایط کشور و عملکرد شورای نگهبان، رد صلاحیت خود را «عمل ناحق» خوانده و گفته است که در قبال این اقدام سکوت نخواهد کرد.

محمود احمدی‌نژاد که به صورت شفاهی و کتبی به سردار نجات پاسخ داده، در جواب خود تاکید کرده است:«  بنده رفیق نیمه راه مردم نیستم که در میانه راه عهد خودم را بشکنم. اگر نمی آمدم خلاف مردانگی بود ولی حالا برگشتن از میانه راه، یک ناجوانمردی آشکار و بزرگ است. این از احمدی نژاد به دور است که مردم را در میانه راه تنها بگذارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این همه او تاکید کرده است: «من همان‌طور که روز ثبت نام گفتم تجمعات و حرکت‌های اعتراضی را به‌خاطر رد صلاحیت تایید نمی‌کنم. بارها پس از آن سخنرانی نیز این مطلب را صراحتا گفته‌ام و بازهم خواهم گفت. اما عاملان رد صلاحیت بدانند که این نحوه برخورد با مردم، عاقبتی جز مقابله مردم با آنان نخواهد داشت.»

او در عین حال از رفتاری که با حمید بقایی و اسفندیار رحیم مشایی شده، به تندی انتقاد کرده و گفته است: «آقای بقایی را به اتهام واهی حیف و میل بیت‌المال دستگیر و محکوم می‌کنند و بلایی سرش می‌آورند که روزانه ده‌ها قرص اعصاب می‌خورد و نمی‌تواند تعادلش را در راه رفتن حفظ کند و از انجام امور شخصی و خانوادگی خود ناتوان است. برادر دیگرم آقای مشایی را آنقدر تحت فشار قرار دادند که امروز در نقطه نامعلومی در شمال کشور خود را از جامعه کنار کشیده و به تنهایی زندگی می‌کند.»

محمود احمدی‌نژاد در پاسخ‌هایش به سردار نجات در عین حال به کمک‌های خود در دوران ریاست جمهوری به سپاه پاسداران اشاره کرده و در مقابل از رفتار سپاه با خود و اطرافیانش انتقاد کرده و به آنان هشدار داده که جریانی در صدد حذف سپاه است.

احمدی‌نژاد گفته: «من در دوران دولت‌های نهم و دهم کمک‌های بسیاری به سپاه از جهات مختلف انجام دادم و بارها به خاطر این کار از سوی گروه‌های سیاسی و مخالفین داخل و خارج شماتت شدم. اما دولت روحانی کمک‌ها را قطع کرد و محدودیت هم به‌وجود آورد.»

او افزوده: «دولت روحانی در چهار سال اول به طور مکرر هرچه می‌خواست علیه ما گفت. چرا سپاه و رسانه‌هایش هیچ حمایتی از ما نکردند و برعکس، همسو با آنان علیه ما تبلیغات سوء انجام دادند؟! من همیشه به فکر بچه‌های سپاه بودم. حتی وقتی شب عید، اطلاعات سپاه پول برای پرداخت حقوق پرسنل نداشت، به آنها پول رساندم.»

او در پایان این متن تاکید کرده: «در دوره دولت من، مردم ایران، راضی، خوشحال و امیدوار به آینده بودند، اما اکنون در وضعیت بسیاری بدی به سر می‌برند. اطمینان دارم که کشور را می‌توان نجات داد و من کاملا برای کار توانا هستم و برنامه دارم و می‌دانم که چگونه کشور را باید اداره کنم.»