روند افزایش ابتلا به کرونا در افغانستان تا ۱۰ روز دیگر ادامه خواهد داشت

در مدت یک هفته ابتلا به ویروس کرونا در افغانستان از ۱۰ درصد به ۲۳ درصد افزایش یافته است

مشکل اصلی سرعت‌گرفتن ابتلا به ویروس در افغانستان، بی‌توجهی مردم به این ویروس است -WAKIL KOHSAR / AFP

مسئولان وزارت بهداشت و درمان افغانستان، نگران موج سوم ویروس کرونا هستند. این‌بار موج سوم ویروس با نوع جهش‌یافته آن در ۱۸ ولایت افغانستان ثبت شده است. مقام‌های وزارت بهداشت و درمان افغانستان می‌گویند که بیشترین ابتلا به نوع جهش‌یافته انگلیسی ویروس کرونا در استان‌های شرقی افغانستان، به خصوص در استان‌های هم‌مرز با پاکستان دیده شده است.

در تازه‌ترین گزارش وزارت بهداشت افغانستان گفته شده که ۳۱۸ مورد ابتلا به نوع جهش‌یافته انگلیسی این ویروس در ۱۸ استان افغانستان ثبت شده است. از این میان بیشترین ابتلا در استان ننگرهار ثبت شده که بندر تجاری مشهور تورخم در این استان قرار دارد و روزانه هزاران نفر از راه این بندر تجاری به پاکستان می‌روند یا به افغانستان بازمی‌گردند.

در کنار آن مقام‌های بهداشتی افغانستان می‌گویند ابتلا به ویروس کرونا به صورت کلی در حال افزایش است. روز دو‌شنبه گزارش شد که نتیجه آزمایش نزدیک به هفتصد مورد از میان موارد مراجعه‌شده به بیمارستان‌ها، مثبت بوده است.

گزارش روز دوشنبه وزارت بهداشت افغانستان همچنین نشان داد که ۲۴ بیمار مبتلا به کرونا در مدت‌زمان ۲۴ ساعت جان خود را از دست داده‌اند. به گفته مقام‌های وزارت بهداشت در مدت‌زمان یک هفته آمار ابتلا به ویروس کرونا از ۱۴ درصد به ۲۳ درصد افزایش یافته است.

دکتر دستگیر نظری، رئیس معافیت جمعی وزارت بهداشت و سخنگوی این وزارت، به ایندیپندنت گفت از یک هفته تا ۱۰ روز دیگر، روند ابتلا به ویروس کرونا رو به افزایش خواهد بود. یعنی تا ۱۰ روز دیگر روند ابتلا به کرونا به قله صعودی خود می‌رسد و پس از آن دوباره کاهش می‌یابد.

با این حال آماری که از سوی وزارت بهداشت در مورد ابتلا به ویروس کرونا منتشر می‌شود، نمی‌تواند آمار واقعی و قطعی در افغانستان باشد زیرا بخش عمده‌ای از مردم برای آزمایش ابتلا یا عدم ابتلا به بیمارستان‌ها مراجعه نمی‌کنند، حتی آنهایی که وضعیت وخیم تنفسی هم پیدا می‌کنند به امید بهبودی در خانه می‌مانند و تعدادی از آنان هم جانشان را از دست می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مشکل اصلی سرعت گرفتن ابتلا به ویروس در افغانستان، بی‌توجهی مردم به این ویروس است. از همان موج اول شیوع ویروس کرونا در افغانستان مردم نسبت به این ویروس بی‌تفاوت بودند. با اینکه دولت افغانستان دو ماه در افغانستان قرنطینه عمومی اعلام کرد با این حال مردم عادی توجه چندانی به این قرنطینه نکردند.

بسیاری باور داشتند که به دلیل اینکه مسلمانان معتقد و پرهیزگاری هستن این ویروس روی آنان اثر چندانی ندارد. حتی ملاای در هرات در غرب افغانستان، ویروس کرونا را رحمت الهی عنوان کرده بود. با این دیدگاه ترغیب مردم برای ایجاد فاصله اجتماعی، شستن دست‌ها به صورت مداوم و استفاده از ماسک، بسیار سخت بوده و هست. این روزها در پرازدحام‌ترین نقاط شهر هم به‌ندرت چهره‌هایی پوشیده در ماسک را می‌بینیم. 

حتی میل به استفاده از واکسن کرونا نیز در افغانستان بسیار کم است. این درحالی است که دولت افغانستان در حدود یک میلیون دوز از واکسن استرازنکا در اختیار داشت ولی نتوانست به سرعت این واکسن‌ها را استفاده کند. دولت در ابتدا استفاده از واکسن را طبقه‌بندی کرد. در قدم اول تزریق واکسن به کارکنان بخش بهداشت، نیروهای امنیتی، استادان مدارس و دانشگاه‌ها و فعالان رسانه‌ای اختصاص یافت اما به دلیل عدم استقبال مردم، دولت مجبور شد تا فراخوان عمومی بدهد و از شهروندان بالای هجده سال بخواهد تا واکسن تزریق کنند.

این‌گونه بود که بخشی از این واکسن‌ها در افغانستان مصرف شد. حالا هم به تازگی دولت چین اعلام کرده است که حدود ۷۰۰ هزار دوز واکسن کرونا به افغانستان کمک می‌کند. دولت افغانستان تاکنون بیش از ۹۰۰ هزار دوز واکسن از هند و سازمان جهانی کواکس تهیه کرده است.

با این حال در افغانستان میل چندانی برای تزریق واکسن کرونا وجود ندارد. شایعه‌ها پیرامون این واکسن‌ها در افغانستان بیشتر از هر جای جهان است. برای مثال عده‌ای در افغانستان بر این باوراند که واکسن کرونا مردها را عقیم می‌کند. زن‌ها باور دارند که واکسن آنان را نازا می‌کند. بحث‌هایی چون لخته شدن خون و تاثیرات ژنتیکی در افغانستان بسیار کوچک و پیش‌پا افتاده است.

با این حال ویروس کرونا به‌رغم ترسیدن یا نترسیدن مردم افغانستان، مسیر خود را می‌پیماید و همچنان در این کشور بی‌باور به خطر ویروس، قربانی می‌گیرد.