روند صلح، محور گفت‌وگوی غنی با پادشاه عربستان سعودی

پادشاه عربستان گفته امیدوار است در آینده نزدیک از افغانستان دیدن کند

اشرف غنی با ملک سلمان درباره پیشبرد روند صلح گفت‌وگوی تلفنی کردند - ارگ 

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، درباره روند صلح افغانستان گفت‌وگو و رای‌زنی کرده است.

ارگ ریاست‌جمهوری می‌گوید: «رئیس‌جمهور محمد اشرف غنی در تماس تلفنی با خادم الحرمین الشریفین اعلی‌حضرت ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی، در رابطه به مناسبات افغانستان و عربستان سعودی، روند صلح افغانستان و مسائل منطقه‌ای صحبت کرد.»

دو طرف درباره حمایت ریاض از پیشبرد روند صلح در شرایطی که گروه طالبان از پشت میز مذاکره عقب‌نشینی کرده است، مذاکره کرده‌اند.

عربستان سعودی به عنوان تاثیرگذارترین کشور اسلامی نفوذ زیادی بر پاکستان دارد که به رهبران طالبان پناه داده و از شورشیان افغان حمایت مسلحانه می‌کند.

ریاست‌جمهوری افغانستان، می‌گوید: «در این مکالمه تلفنی، خادم الحرمین الشریفین گفت که علمای عربستان سعودی و شخص خودم از تامین و تحکیم صلح در افغانستان جدا حمایت می‌کنیم. وی افزود که آرزو دارم تا وضعیت بهبود یابد و در آینده از نزدیک دیدار داشته باشیم و روی این مسایل بیشتر صحبت کنیم.»

او همچنین گفته است که سعودی به دلیل گسترش روابط دوجانبه متعهد است و تطبیق توافق‌های انجام شده میان دو کشور، برای تعمیق این مناسبات بسیار مهم است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روند مذاکرات صلح افغانستان سه ماه و اندی مانده به خروج کامل نیروهای خارجی از این کشور به بن‌بست خورده است. تلاش‌های ترکیه، سازمان ملل متحد و آمریکا برای میزبانی از نشست بین‌الافغانی صلح در آنکارا که قرار بود بعد از ماه رمضان برگزار شود، نیز به نتیجه نرسیده است.

گروه طالبان گفته است که تا زمان خروج کامل نیروهای آمریکایی از کشور در هیچ نشست صلحی شرکت نمی‌کند.

اما آمریکا و بسیاری از کشورهای متحدش مانند عربستان سعودی تلاش‌هایی را برای تقویت روند مذاکرات صلح به راه انداخته‌اند.

به تازگی آنتونی بلنکین، وزیر خارجه آمریکا، با مولود چاوش‌اوغلو،‌ همتای ترکی‌اش درباره انجام مذاکرات صلح گفت‌وگو کرد. زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، نیز در اندونزی با وزیر خارجه این کشور درباره گفت‌وگوهای صلح افغانستان با طالبان رای‌زنی کرد.

بیشتر از جهان