هشدار نتانیاهو؛ بدون آمریکا با تهدید ایران مقابله می‌کنیم

«با توافق یا بدون توافق؛ هر کاری لازم باشد برای جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای انجام می‌دهیم، چون مساله بقاء ما است»

تصویر آرشیوی از ملاقات نتانیاهو با اعضای پلیس مرزی اسرائیل-Yuval CHEN / POOL / AFP

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل همزمان با سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به خاورمیانه هشدار دارد، «اسرائیل برای مقابله با تهدید هسته‌ای ایران دست به کار می‌شود».

این درحالی است که بلینکن در آستانه برگزاری پنجمین دور مذاکرات ایران، کشورهای باقی‌مانده در برجام و آمریکا در وین، عازم اسرائیل و کشورهای منطقه شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران این مذاکرات را سازنده و همراه با پیشرفت معنادار ارزیابی کرده است.

از سوی دیگر ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تمدید یک ماهه توافق حفظ نظارت‌های کلیدی بر تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی به توافق رسیده‌اند. اقدامی که برای شکل‌گیری توافق بازگشت به برجام ضروری بود.

به گزارش اورشلیم پست، بلینکن اعلام نکرده که ایران در دستور کار سفر خاورمیانه‌ای‌اش قرار دارد، اما انتظار می‌رود مقامات اسرائیل این موضوع را با او مطرح کنند. اسرائیل و کشورهای منطقه نگرانند که دولت جو بایدن نیز مانند دولت باراک اوباما، نگرانی‌های امنیتی ناشی از فعالیت‌های منطقه‌ای تحریک‌آمیز جمهوری اسلامی را در روند دستیابی به توافق با تهران نادیده بگیرد. برنامه‌های موشکی و تسلیحاتی و مانورهای منطقه‌ای جمهوری اسلامی و حمایت آن از گروه‌های شبه‌نظامی از جمله این نگرانی‌ها است.

نتانیاهو در مراسم اعطای جوایز به ماموران موساد گفت: «ماموریت برتر هر یک از شما این است که از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنید. این هدف عالی است.»

نتانیاهو با اشاره به اینکه دوستی و حمایت آمریکا به عنوان بخشی از امنیت ملی اسرائیل ارزشمند است، گفت: «اطمینان یافتن از اینکه آیت‌الله‌ها هزاران سال زندگی مردم یهود را نابود نمی‌کنند به تصمیم‌های مستقل و جسورانه نیاز دارد. ما با توافق یا بدون توافق هرچه لازم باشد را برای جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای انجام می‌دهیم چون مساله بقای ما است.»

در یک سال گذشته مجموعه‌ای از انفجارها و خرابکاری‌ها در تاسیسات هسته‌‌ای، شیمیایی و صنعت برق ایران به وقوع پیوسته که به اسرائیل نسبت داده می‌شود. روز یکشنبه نیز انفجاری در یک کارخانه در اصفهان رخ داد که گاردین می‌گوید، «محل تولید پهپاد برای گروه حماس» بوده است.

البته مقامات اسرائیل هیچگاه این گزارش‌ها را تایید یا تکذیب نمی‌کنند.

بیشتر از جهان