کمبود واکسن کرونا در تایوان، احتمال نایاب شدن تراشه الکترونیکی در جهان

وابستگی شدید جهان به تایوان برای تامین عناصر نیم‌رسانا باعث نگرانی شده است

تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در تایوان تا روز ۹ مه به مدت هشت ماه تمام صفر بود - SAM YEH / AFP

تایوان، بزرگترین تولیدکننده عناصر نیم‌رسانا، پس از بیش از یک سال مدیریت موفقیت‌آمیز بیماری همه‌گیر کووید-۱۹، ناگهان با موج فزاینده عفونت‌ها مواجه شده است و می‌تواند به کمبود تراشه‌ الکترونیکی (چیپ) در سطح جهان دامن بزند.

تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در تایوان تا روز ۹ مه به مدت هشت ماه تمام صفر بود، اما تنها پنج روز بعد تعداد مبتلایان جدید به ۲۹ نفر رسید و تا ۱۷ مه به ۳۳۳ نفر صعود کرده بود. موارد جدید در جاهای مختلف کشور پخش هستند و وزارت بهداشت این کشور با نگاه به گذشته ۴۰۰ مورد دیگر را به مبتلایان هفته گذشته اضافه کرد.

به گفته یکی از مقامات ارشد سفارت موقت تایوان در نیویورک، با آن که عفونت‌های جدید فعلا به منطقه تایپه محدود هستند و به شرکت‌های بزرگ فناوری جزیره مانند شرکت تولیدکننده نیم‌رسانا تایوان (تی‌اس‌ام‌سی) سرایت نکرده‌اند، بدون دسترسی به واکسن‌های بیشتر، احتمال«مشکلات لجستیک» بیشتر در بین خواهد بود.

جیمز لی، مدیر کل دفتر فرهنگی و اقتصادی تایپه در نیویورک در مصاحبه‌ای گفت: «موج فعلی هنوز تاثیری نداشته است، اما اگر بیش از حد ادامه یابد می‌تواند مشکلات لجستیک به وجود بیاورد. به همین دلیل ضروری است.»

وی افزود: «ما امیدواریم كه جامعه بین‌المللی بتواند هر چه زودتر به ما واکسن برساند تا جلو شیوع ویروس گرفته شود.»

کمبود تراشه‌های الکترونیکی در سطح جهان، حاصل از معجونی از عوامل چون وابستگی شدید جهان به تایوان برای تولید عناصر نیم‌رسانا، ادامه بیماری همه‌گیر، جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین و خشکسالی‌ها در این کشور، باعث شده است چند کشور برای ایجاد صنایع تولید تراشه الکترونیکی دست به کار شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پت گلسینگر، رئیس شرکت اینتل، در ماه مارس گفته بود: «دنیایی که تا این حد بر این فناوری حیاتی تکیه دارد، نباید ۸۰ درصد از کل نیازهای خود را از آسیا تأمین کند. جهان برای تحقق این امر به زنجیره تأمین متعادل‌تری نیاز دارد، و ما داریم وارد عمل می‌شویم.»

از آن‌جایی که کارشناسان می‌گویند آغاز فعالیت مراکز تولید تراشه‌ الکترونیکی ممکن است ماه‌ها تا سال‌ها طول بکشد، و موج جدید ویروس کووید در تایوان می‌تواند روی تامین منابع مورد نیاز تاثیر بگذارد، ایالات متحده به دنبال راه‌هایی برای دستیابی به اطلاعات زنجیره تامین از تولیدکنندگان عناصر نیم‌رسانا و پیشنهادهایی برای پیشرفت راهبردی از سوی خریداران آن است.

به گفته بلومبرگ، اما، مقامات آمریکایی می‌گویند شرکت‌ها به دادن اطلاعات زنجیره تامین تمایلی نشان نداده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، جینا رایموندو، وزیر بازرگانی آمریکا، پس از ملاقات با مدیران شرکت‌هایی چون اپل، تی‌اس‌ام‌سی و سامسونگ الکترونیک، روز پنج‌شنبه گفت «در حال حاضر در زنجیره تامین شفافیت وجود ندارد. ما در تلاش هستیم تا بفهمیم دولت در افزایش این اطلاعات چه نقشی می‌تواند و باید داشته باشد.»

در همین حال، هسیاو بی-خیم، نماینده تایوان در واشنگتن، گفت که او در تلاش است تا واکسن‌های مدرنایی که تایوان سفارش داده بود، در ماه ژوئن تحویل داده شوند.

در حالی که این جزیره توانست در موج اول بیماری همه‌گیر، با کمک ابزارهای دیجیتال برای شناسایی مبتلایان احتمالی و استفاده از ماسک در سطح گسترده، آن چند موردی که داشت را به خوبی اداره کند و جلو شیوع بیماری را بگیرد، حال تنها ۱ درصد از جمعیت ۲۳.۵ میلیون نفری خود را در مقابل ویروس کرونا واکسینه کرده است.

این کشور تازه همین هفته گذشته دومین محموله واکسن آسترازنکا را از طریق برنامه جهانی کواکس دریافت کرد، اما تعداد آن واکسن‌ها فقط کمی بیش از ۴۰۰ هزار دوز بود، در حالی که جمعیت تایوان نزدیک به ۲۳ میلیون نفر است.

این در حالی است که تایوان خیلی زود به عملیات تولید واکسن پیوست و از ماه ژانویه ۲۰۲۰ که توالی ژنوم ویروس کرونا در دسترس قرار گرفت، با تولیدکنندگان داخلی همکاری کرد.

هو می-شنگ، پژوهشگر موسسه علوم پزشکی (بیومدیکال) در آکادمی سینیکا در تایپه، به نیویورک تایمز گفت که شاید اصرار تایوان بر ایمن‌سازی مردم با واکسن داخلی بود که باعث شد مسئولان هنگامی که واکسن‌های خارجی آماده شدند، سرعت عمل کمتری  برای سفارش دادن آن‌ها به خرج دهند.

© The Independent

بیشتر از جهان