نشت آزمایشگاهی ویروس کرونا؛ سازمان بهداشت جهانی همه نظریه‌ها را بررسی کند

دفتر نخست‌وزیری بریتانیا گفت تحقیق درباره منشا کووید باید «تمام نظریه‌های ممکن» را در برگیرد

کارمندان آزمایشگاه ووهان قبل از شیوع کرونا به بیماری با علائم مشابه مبتلا شدند-STR / AFP

دفتر نخست‌وزیری بریتانیا گفت تحقیق سازمان جهانی بهداشت درباره منشا بیماری عالم‌گیر جاری باید «تمام نظریه‌های ممکن را بررسی کند». 

مدرکی از سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده که به دست وال استریت ژورنال رسیده است جزییاتی درباره دانشمندانی ارائه می‌دهد که تحت تاثیر قرار گرفته‌اند و زمان بیماری و مراجعه آنان به بیمارستان باعث بروز مجدد گمانه‌زنی‌ها درباره این شد که ویروس کووید از موسسه ویروس‌شناسی ووهان در چین به طور اتفاقی به بیرون درز کرده است.

این نظریه که در ماه فوریه از طرف مقام‌های سازمان جهانی بهداشت «بسیار غیرمحتمل» عنوان شد، از طرف مقام‌های چینی هم رد شده است ولی بعضی از کشورها از جمله ایالات متحده و بریتانیا همواره از عدم شفافیت و همکاری چین در تحقیقات اظهار نگرانی کرده‌اند.

در واکنش به گزارش وال استریت ژورنال، سخنگوی بوریس جانسون گفت تحقیق‌های سازمان جهانی بهداشت درباره منشا ویروس سارس‌کوو-۲، که هنوز ادامه دارد «باید مستحکم، شفاف و مستقل» باشد.

سخنگوی دفتر نخست‌وزیر افزود: «این تحقیق باید تمام نظریه‌های ممکن درباره چگونگی جهش کووید-۱۹ از حیوانات به انسان و نحوه شیوع آن را بررسی کند و این اقدامی حیاتی است تا مطمئن شویم درس‌های خود را از این بحران گرفته و از بروز یک بیماری عالم‌گیر دیگر جلوگیری کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وقتی پرسیده شد آیا گزارش مذکور از احتمال درز این ویروس از آن آزمایشگاه خبر می‌دهد، فرد سخنگو گفت: «ما می‌خواهیم تحقیق‌های سازمان جهانی بهداشت به طور کامل و به نحوی مناسب انجام شود و بعد بر اساس آن قضاوت خواهیم کرد.»

به گزارش وال استریت ژورنال، مقام‌های آشنا با گزارش اطلاعاتی ایالات متحده واکنش‌هایی متفاوت نسبت به آن داشته‌اند، گزارشی که در روزهای آخر ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ صادر شد. برخی افراد صحت این اطلاعات را زیر سوال برده‌اند و می‌گویند از طرف یکی از شرکای بین‌المللی ایالات متحده به دست آمده و نیاز به تحقیق‌های بیشتری دارد.

ولی مقام دیگری که نامش برده نشد، گفت اطلاعات درج شده در این مدرک از «منابع گوناگونی» به دست آمده و «کیفیت بی‌نظیری» دارد. این مقام آگاه به وال استریت ژورنال گفت: «اطلاعات بسیار دقیقی بود. تنها چیزی که نمی‌گفت این بود که آنها دقیقا چگونه مریض شده‌اند.»

این گزارش می‌گوید کارمندان آن آزمایشگاه «با ابتلا به علایم مشابه کووید-۱۹ و سرماخوردگی فصلی» مریض شدند.

دانشمندان و مقام‌های چینی همواره نظریه درز ویروس از آن آزمایشگاه را رد کرده‌ و می‌گویند ممکن است ویروس سارس‌کوو-۲ قبل از رسیدن به ووهان در سایر نقاط شیوع یافته است و شاید حتی از طریق محموله مواد غذایی منجمد یا تجارت حیوانات وحشی به چین وارد شده باشد.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، گفت: «کاملا نادرست» است که سه تن از کارمندان موسسه ویروس‌شناسی ووهان مریض شده‌ بودند.

او گفت: «ایالات متحده به هیزم ریختن به آتش نظریه نشت از آزمایشگاه ادامه می‌دهد. آیا آنها اصلا به قابل ردیابی بودن نظریه خود اهمیت می‌دهند یا فقط می‌خواهند حواس‌ها را پرت کنند؟»

او همچنین به بیانیه موسسه ویروس‌شناسی ووهان در ماه مارس اشاره کرد که در آن آمده: «هرگز تا پیش از ۳۰ دسامبر ۲۰۱۹ با ویروس سارس‌کوو-۲ سروکار نداشته است.»

افشای این گزارش اطلاعاتی ایالات متحده پیش از جلسه سازمان جهانی بهداشت اتفاق افتاد که قرار است مرحله بعدی تحقیق‌ها درباره منشا کووید-۱۹ را به بحث بنشیند.

وقتی از تاریک جاسارویچ، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت، درباره این گزارش پرسیده شد، گفت تیم فنی سازمان اکنون در حال بررسی گام‌های بعدی هستند. او گفت به تحقیقات بیشتری درباره نقش بازار فروش گوشت حیوانات و همچنین فرضیه «نشت از آزمایشگاه» نیاز است.

این گزارش همچنین بعد از اظهارات دکتر آنتونی فائوچی، مشاور ارشد کاخ سفید درباره کووید-۱۹، منتشر شد که گفته بود «قانع نشده» این ویروس به طور طبیعی ظاهر شده است.

او پیشتر در ماه جاری (مه) میلادی گفت: «من در این باره قانع نشده‌ام. به نظرم باید بیشتر درباره آنچه در چین رخ داد تحقیق کنیم تا به بهترین نحو ممکن بفهمیم واقعا چه اتفاقی افتاده است.»

سخنگوی شورای امنیت ملی به ایندیپندنت گفت: «ما هنوز سوالاتی جدی درباره روزهای آغازین شیوع عالم‌گیر کووید-۱۹، از جمله درباره منشا آن در جمهوری خلق چین داریم.»

تدروس ادهانوم قبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت، نیز خواستار تحقیق‌های بیشتر درباره نظریه نشت از آزمایشگاه ووهان شده است. دکتر قبریسوس گفت اطلاعات موجود درباره روزهای آغازین ابتلا به کووید-۱۹ به پژوهشگرانی که درباره منشا ویروس تحقیق می‌کردند ارائه نشده که احتمالا باعث پیچیده‌تر شدن تلاش‌ها برای درک نحوه شروع این بیماری عالم‌گیر شده است.

© The Independent