تحقیق بی‌بی‌سی در مورد روزنامه‌نگاری که در توییتی نوشت «حق با هیتلر بود»

خبرنگار اسوشییتد پرس: «اخراجش بخشی از برنامه گسترده‌ سانسور گزارشگران حامی فلسطین بود»

Ben STANSALL / AFP

بی‌بی‌سی تحقیق و بررسی فعالیت یکی از روزنامه‌نگارانش در رسانه‌های اجتماعی را که ظاهراً گفته اسرائیل شبیه آلمان نازی است، آغاز کرده است.

این رسانه عمومی می‌گوید مشغول بررسی توییت‌هایی است که تالا حلاوه، متخصص مسائل فلسطین، پیش از آغاز همکاری با این بنگاه خبری منتشر کرده است.

گروه «گزارشگری صادقانه» که در حوزه پایشگری رسانه‌ها فعالیت می‌کند، یکی از توییت‌های سال ۲۰۱۴ خانم حلاوه را با این مضمون که «اسرائیل از هیتلر هم نازی‌تر است» و در ادامه هم نوشته است «حق با هیتلر بود»، یافته است. 

این گروه بر رشته توییتی انگشت گذاشته است که این روزنامه‌نگار در جریان تنش‌های غزه در سال ۲۰۱۴ نوشته بود؛ از جمله این توییت که «صهیونیست‌ها از خون ما سیر نمی‌شوند»، و توییتی با عنوان «صهیونیست‌های احمق.»

خانم حلاوه همچنین در واکنش به حرف یک کاربر ساکن اسراییل در توییتر که در مورد آمار جان‌باختگان فلسطینی ابراز تردید کرده بود، نوشته بوده است: «دولت صهیونیست شما با تولید محتوای رسانه‌هایتان می‌خواهد مردم را در جهل و حماقت نگه دارد.»

این روزنامه‌نگار هم‌اکنون به عنوان متخصص مسائل فلسطین با «بی‌بی‌سی مونیتورینگ»، بخشی از بی‌بی سی جهانی، همکاری می‌کند و مسئول پوشش مناقشه اخیر در غزه بوده است.

سخنگوی بی‌بی‌سی گفت: «این توییت‌ها مربوط به پیش از استخدام این فرد در بی‌بی سی است، اما به هر حال این موضوع برای ما برای خیلی جدی است و مشغول بررسی‌ آن هستیم.»

چندی پیش، یکی از گزارشگران اسوشیتدپرس نیز به علت تخطی از سیاست‌های این نهاد در مورد رسانه‌های اجتماعی و توییت‌هایش در رابطه با مسئله فلسطین، اخراج شد.

امیلی وایلدر ۲۲ ساله مدعی شد که اخراجش بخشی از برنامه گسترده‌تر سانسور گزارشگران حامی فلسطین بوده است.

او گفت: «من فقط یکی از قربانیان اِعمال نابرابرِ قوانین بی‌طرفی و مقررات مربوط به رسانه‌های اجتماعی هستم؛ نابرابری‌ای که پیش از من هم موجب سانسور بسیاری از روزنامه‌نگاران، مخصوصاً رونامه‌نگاران فلسطینی و رنگین‌پوست شده است.»

در همین حال، بی‌بی‌سی بابت انتشار گزارش انتقادی لرد دایسون از تحقیقات «متأسفانه بی‌ثمر» این نهاد در مورد مصاحبه ۱۹۹۵ مارتین بشیر و رسوایی به بار آمده، نیز تحت فشار است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اولیور داودن، وزیر فرهنگ بریتانیا، بی‌بی‌سی را به اتخاذ رویکرد «خودعالِم‌پندارانه» در ماجرای مصاحبه مفصل خود با شاهدخت دایانا متهم کرد.

آقای داودن روز دوشنبه گفت، این امر باعث شد «نقض ارزش‌های اساسی خبرگزاری ملی ما»  آشکار شود و خاطرنشان کرد که این بنگاه خبری نیاز به «تغییرات فرهنگی» دارد.

او در مطلبی که در روزنامه تایمز منتشر کرد، نوشت که برای اطمینان از این که این بنگاه خبری با «کلیه اقشار جامعه‌ای که خدمتگزار آن است» کاملاً هماهنگ است، باید تغییرات عمیقی در آن ایجاد کرد. او البته خاطرنشان کرد که وزرا نباید برای اِعمال «اصلاحات شتابزده» به این نهاد فشار بیاورند.

© The Independent

بیشتر از جهان