سالگرد قتل جورج فلوید؛ نتیجه نظرسنجی در باره نژادپرستی در آمریکا

نتیجه نظرسنجی: احتمال بروز درگیری بین سیاه‌پوست‌ها و پلیس بیشتر است

همزمان با نخستین سالگرد مرگ جورج فلوید در مینیاپولیس که با راهپیمایی‌های خیابانی و درخواست‌ها برای تامین برابری نژادی برگزار شد، یک نظرسنجی جدید نشان داده است كه بیش از ۷۵ درصد از مردم آمریكا به حضور نژادپرستی در این کشور باور دارند.

نظرسنجی «حقایق سخت انجمن حقوق مدنی و عدالت اجتماعی اکسیوس-ایپسوس» - که از ۲۸ آوریل تا ۴ مه با ۱۸۷۵ نفر شرکت‌کننده انجام شد - همچنین نشان داد که «درگیری و تعامل‌های خطرناک پلیس با سیاه‌پوستان آمریکایی، محتمل‌تر است.»

بر اساس این نظرسنجی، از هر سه آمریکایی تنها یک نفر موافق است که اعتراضات علیه نژادپرستی در سال ۲۰۲۰ تأثیر مثبتی بر جامعه داشته است و بیش از ۷۵ درصد معتقدند که ایالات متحده کشوری نژادپرست است.

موسسه پژوهش بازار و مشاوره ایپسوس در بیانیه‌ای گفت: «آمریكا همچنان در تلاش است تا تنش‌ها بین مسایل نژادی و عدالت اجتماعی را حل کند.» این موسسه همچنین افزود: «مهمترین نکته‌‌ای که کشف شد، این بود که در ایست‌های خیابانی، سیاه‌پوستان آمریکایی سه برابر بیشتر از سفیدپوستان آمریکایی هدف سلاح افسران پلیس قرار می‌گیرند.»

بر اساس این نظرسنجی، پلیس در آمریکا خودرو سیاه‌پوست‌ها را کمتر از سفید‌پوست‌ها (بیشتر به دلیل نرخ پایین‌تر اتومبیل‌دار بودن سیاهپوستان) در خیابان متوقف می‌کند (۷۰  درصد در مقابل ۸۳ درصد)، اما احتمال بروز درگیری بین سیاه‌پوست‌ها و پلیس بیشتر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک ماه پیش، متهم پرونده جورج فلوید، درک شووین، پلیس سفید‌پوست، به جرم قتل فلوید به دلیل قرار دادن زانوی خود روی گردن او، مقصر شناخته شد. روز یکشنبه، صدها نفر در مرکز شهر مینیاپولیس مقابل دادگاه تجمع کردند و خواستار اجرای عدالت برای خانواده‌های سیاه‌پوستان آمریکایی کشته شده به دست پلیس شدند.

بسیاری از آن‌ها پلاکاردهایی با عکس‌های فلوید و دیگر قربانیان، از جمله فیلاندو کاستیل که در سال ۲۰۱۶ در مینیاپولیس به دست پلیس کشته شد، در دست داشتند.

معترضان، از جمله خانواده فلوید، شعار‌هایی چون «بدون عدالت، صلح مسیر نمی‌شود» و «نام او را بگویید» سر دادند.

طبق نظرسنجی اکسیوس-ایپسوس، یک سال پس از اعتراضات «جان سیاه‌پوستان مهم است» در سراسر کشور، بسیاری از آمریکایی‌ها بر این باورند که تجمع‌ها و راهپیمایی‌ها تأثیر چندانی روی بی‌عدالتی‌های اجتماعی و نژادپرستی علیه سیاه‌پوستان آمریکایی، نداشته است.

«از هر ۱۰ پاسخ‌دهنده سیاه‌پوست، هفت نفر گفتند که پلیس آن‌ها را متوقف کرده است؛ ۱۴٪ از پاسخ‌دهندگان سیاه‌پوست و ۹٪ از پاسخ‌دهندگان اسپانیایی‌تبار گفتند كه یک افسر پلیس سلاح کمری یا تیزر برقی را از جلد در آورده است، در حالی که این تعداد در میان سفید‌پوستان ٪۴ بود.»

سی‌و‌پنج درصد، یعنی یک نفر از هر سه نفر آمریکایی، معتقدند که اعتراضات علیه نژادپرستی در سال ۲۰۲۰ تأثیر مثبتی بر جامعه داشته است. بیش از نیمی از آن‌ها، یعنی ۵۹ درصد از آمریکایی‌ها، هم معتقدند که در این کشور حقوق سیاه‌پوستان آمریکایی باید با سفیدپوستان برابر باشد. حدود ۱۳ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی معتقد بودند که رفتار پلیس با سیاهپوستان آمریکایی طی یک سال گذشته بهبود یافته است. نیمی از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اما معتقدند که درواقع تغییری صورت نگرفته است.

روز سه‌شنبه اولین سالگرد مرگ فلوید است. از سال گذشته، درخواست‌ها برای تغییر رفتار پلیس در ایالات متحده قوت گرفته است.

بر اساس نظرسنجی موسسه اکسیوس-ایپسوس، اکثریت قاطعی به حمایت از «افزایش بودجه پلیس» رأی دادند. تنها حدود یک چهارم آمریکاییان، ۲۷ درصد، از جنبش «کاهش بودجه پلیس» حمایت کرده‌اند.

«در نظرسنجی موسسه اکسیوس-ایپسوس، اکثریت قاطع آمریکایی‌ها از گروه‌های نژادی مختلف معتقدند که رفتار پلیس یا دادگاه‌های کیفری با همه مردم یکی نیست.»

این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که تنها ۱۹ درصد از جمهوری‌خواهان از ادامه روند تغییر در آمریکا در مسیر اعطای حقوق برابر به سیاه‌پوستان حمایت می‌کنند، اما این میزان در میان دموکرات‌ها ۸۷ درصد است.

© The Independent