شرکت‌های هواپیمایی از آسمان بلاروس گذر نمی‌کنند

مقام‌های بلاروس روز یکشنبه یک جت جنگنده را به دنبال یک هواپیمای مسافربری فرستادند تا با هشدار انفجار بمب آن را به زمین بازگردانند

هیچ اطلاعیه رسمی از ایزا، نهاد ایمنی هواپیمایی اروپا، مبنی‌بر توقف پرواز هواپیماها بر روی بلاروس اعلام نشده است - PETRAS MALUKAS / AFP

پرواز ۴۹۷۸ هواپیمایی رایان ایر که با ۱۲۰ مسافر روز یکشنبه از آتن به ویلنیوس، لیتوانی در حال پرواز بود، مجبور شد به مینسک تغییر مسیر دهد. دلیل این موضوع آن بود که کنترل‌کنندگان ترافیک هوایی در بلاروس به خلبانان اعلام کردند که در این هواپیما یک «تهدید امنیتی» وجود دارد.

آنچه که به‌عنوان تهدید امنیتی معرفی شده بود، رومن پروتاسویچ، مخالف دولت بلاروس بود پس از فرود هواپیما در مینسک، پایتخت بلاروس، وی و شریک زندگی‌اش را دستگیر کردند.

در همین رابطه یک شرکت هوایی اتریشی که پایگاه اصلی آن در وین است در مسیر خود تا مسکو پایتخت روسیه فقط از جنوب بلاروس گذر می‌کند. با این وجود، طبق اطلاعات ردیابی، بسیاری از پروازهای تجاری و باربری، همچنان بر روی این کشور پرواز می‌کنند. هیچ اطلاعیه رسمی از ایزا، نهاد ایمنی هواپیمایی اروپا، مبنی‌بر توقف پرواز هواپیماها بر روی بلاروس اعلام نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های بلاروس روز یکشنبه یک جت جنگنده را به دنبال یک هواپیمای مسافربری فرستادند تا با هشدار انفجار بمب آن را به زمین بازگردانند. هشداری که بعداً معلوم شد حقیقت نداشته است. پس از اسکورت کردن هواپیمای مسافربری خطوط هوایی رایان‌ایر به مینسک، یک روزنامه‌نگار و فعال مخالف حکومت بلاروس، بازداشت شد.

رایان‌ایر در بیانیه‌ای گفت که بلاروس به خدمه پرواز درباره یک تهدید امنیتی بالقوه در هواپیما هشدار دادند و آن را به نزدیکترین فرودگاه، راهنمایی کردند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نوشته است که دستور این عملیات را الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس صادر کرده بود.

پیش‌بینی می‌شود که این رویداد باعث وخیم‌تر شدن مناسبات بلاروس و غرب شود. الکساندر لوکاشنکو از سال ۱۹۹۴ رئیس‌جمهور بلاروس است و مخالفان او را به دست‌کاری در انتخابات اخیر و سرکوب خشونت‌آمیز اعتراض‌های مردمی پس از آن متهم می‌کنند. او انجام هرگونه تقلب را رد کرده است.

بیشتر از جهان