ابوالحسن فیروزآبادی: من غیرت دارم، باید پلتفرم‌های ملی راه بیندازیم

کاندیدایی که به فیلتر اعتقاد ندارد اما موافق رهاسازی فضای مجازی هم نیست!

ابوالحسن فیروزآبادی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری-ایرنا

 

رئیس مرکز ملی فضای مجازی و نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، با انتقاد از اینکه گفتمان فضای مجازی در کشور به فیلترینگ محدود شده گفت: «موافق رهاسازی فضای مجازی نیستم.»

به گفته ابوالحسن فیروزآبادی، عملکرد دولت در مواجهه با پیام‌رسان‌های داخلی حمایت مسئولانه نبوده و دولت بعدی باید برای راه‌اندازی پلتفرم‌های داخلی مثل اینستاگرام و رمز ارز مسئولانه عمل کند.

او توسعه فضای مجازی از طریق پلتفرم‌های داخلی را پیشران توسعه در کشور دانسته و گفت: «دولت باید شبکه‌هایی را برقرار کند که در آن همه افراد جامعه بتوانند برای خود کار تولید کنند و ضمنا از این شبکه‌ها برای توسعه صنعت استفاده شود.»

فیروزآبادی در حالی از راه‌اندازی پلتفرم‌های داخلی برای توسعه سخن می‌گوید که درصد رضایتمندی و اقبال این پلتفرم‌ها در میان کاربران ایرانی ناچیز بوده و بسیاری از مردم همچنان علاقه‌مند به پلتفرم‌های جهانی هستند. ادعای او درباره عدم حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی نیز با ردیف‌های بودجه کلان که به آن‌ها اختصاص یافته در تناقض است و اتفاقا این پلتفرم‌ها با وجود حمایت همه‌جانبه در جذب مخاطب ناموفق بوده‌اند. حتی پروژه انتقال کاربران به پیام‌رسان‌های داخلی بعد از فیلترینگ تلگرام نیز با شکست روبرو شد.

با این‌همه رئیس مرکز ملی فضای مجازی، همچنان به کنترل فضای مجازی و تصمیم‌گیری به جای مردم اصرار ورزیده و در گفت‌وگو با ایسنا گفت: «اگر ما می‌خواستیم اینستاگرام را ببندیم باید آن را می‌بستیم و اگر می‌خواستیم که باز باشد باید دولت و حکومت آن را با صدای بلند اعلام می‌کرد که من این را نمی‌بندم تا مردم بتوانند برنامه‌ریزی کنند.»

فیروزآبادی به عنوان یکی از ۲۷ عضو تصمیم‌گیرنده فضای مجازی با تأکید بر اینکه غیرت دارد گفت باید از طریق راه‌اندازی پلتفرم‌های ملی در کشور راه «نفوذ اجنبی» بسته شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به اعتقاد او گفتمان فضای مجازی نباید به فیلترینگ محدود شود و فضای مجازی باید در سطح کلان از سوی حاکمیت کنترل شود: «چه اعتباری است که پول ما در پلتفرم‌های خارجی معامله شود و فردا از اعتبار ساقط نشود، یا اجازه ندهند جابه‌جا شود. همان کاری که در تحریم کردند.»

دبیر شورای عالی فضای مجازی، با بیان اینکه تلاش کرده برای عامه مردم مفید باشد از تناقض رفتار سیاستمداران ایرانی در استفاده از پلتفرم‌های فیلتر شده نیز انتقاد کرد و گفت: «من معتقدم کل حکومت نمی‌تواند چشم بر یک مشکل ببندد. یک پلتفرم بسته می‌شود و بعد مقامات و شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی در همان پلتفرم که غیرقانونی اعلام شده فعالیت می‌کنند. چرا باید یک مقام رسمی خبر سیاسی خود و کارکرد و پروژه‌ای که می‌خواهد افتتاح کند را در توییتر اعلام کند؟ من متوجهم که توییتر پلتفرم رهبران سیاسی دنیاست و خبرهای سیاسی را در توییتر می‌زنند اما مگر خبر افتتاح پروژه سیاسی است؟ این‌ها تناقض است و من هم نتوانستم این تناقض را نه در ذهن و نه در عمل حل کنم.»