آیا جمهوری اسلامی کلاب‌هاوس را هم فیلتر کرده است؟

حدس و گمان‌ها این است که جمهوری اسلامی این شبکه اجتماعی را نیز مانند بسیاری از دیگر شبکه‌های اجتماعی فیلتر کرده است.

بسیاری از کاربران استفاده از کلاب‌هاوس را تجربه‌ای متفاوت دانسته‌اند- عکس از شبکه‌های اجتماعی

کاربران شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس، در داخل ایران، از بروز اختلالاتی جدی در دسترسی خود به این پلتفرم خبر می‌دهند.

اختلالات گسترده در دسترسی کاربران موجب شده است که این گمان تقویت شود که جمهوری اسلامی این شبکه اجتماعی را نیز مانند بسیاری از دیگر شبکه‌های اجتماعی فیلتر کرده است.

اظهارات متناقض دو وزیر هیئت دولت در اتاقی در کلاب‌هاوس درباره فیلتر شدن این پلتفرم بر این حدس و گمان‌ها افزوده است.

روز گذشته، پنج‌شنبه ۱۹ فروردین، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در اتاقی که به سخنرانی عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی اختصاص داشت تاکید کرد که کلاب‌هاوس فیلتر نشده است.

با این همه، رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به وزیر ارتباطات گفت که کلاب‌هاوس به‌طور قطعی فیلتر شده است و ظاهرا وزیر ارتباطات از این امر بی‌اطلاع است.

با این همه، و با وجود ادامه اختلال گسترده در دسترسی و استفاده از کلاب‌هاوس در داخل ایران، معاون وزیر ارتباطات روز جمعه نیز بار دیگر فیلترینگ این شبکه اجتماعی را تکذیب کرد و گفت این اختلالات ناشی از برخی از مشکلات فنی در بعضی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی واز جمله همراه اول بوده است.

در حال حاضر کاربران داخل ایران می‌گویند کسانی که از آیفون و سیستم IOS استفاده می‌کنند، بدون استفاده از فیلترشکن و VPN نمی‌توانند وارد کلاب‌هاوس شوند. با این همه، کسانی که از سیستم اندروید استفاده می‌کنند و با استفاده از نرم‌افزارهای غیر رسمی به این شبکه راه یافته‌اند، فعلا در دسترسی به کلاب‌هاوس با مشکلی مواجه نیستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کلاب‌هاوس در حال حاضر تنها برای سیستم IOS ارائه شده و سازندگان این پلتفرم گفته‌اند نسخه رسمی اندروید آن نیز به زودی ارائه خواههد شد.

کلاب‌هاوس، صرفا بر صدا استوار است و بسیاری از کاربران در سراسر جهان، آن را تجربه‌ای متفاوت خوانده‌اند.

در فضای ایرانی کلاب‌هاوس نیز، در وضعیتی کمتر تجربه شده، شهروندانی با دیدگاه‌های کاملا متفاوت برای نخستین بار این امکان را یافته‌اند که به‌طور مستقیم با یکدیگر سخن بگویند.

در حال حاضر، نه تنها هواداران جمهوری اسلامی و منتقدان و مخالفان نظام سیاسی مستقر در ایران کم و بیش به یک اندازه از این پلتفرم استقبال کرده‌اند، چهره‌های سیاسی هر دو جناح که مشکل چندانی در دسترسی به تریبون در داخل و خارج از کشور ندارند هم حضوری فعال در کلاب‌هاوس داشته‌اند.

نزدیکی انتخابات ۱۴۰۰، نیز عامل مهم دیگری بوده است که طیفی از نیروهای سیاسی درون حاکمیت را که خواستار مشارکت مردم در انتخابات هستند ودر مقابل کارزار تحریم انتخابات صفآرایی کرده‌اند، در فضای کلاب‌هاوس فعال کرده است.

برخی از ناظران بر این باورند که درست به همین دلیل، ممکن است که فیلترینگ قطعی کلاب‌هاوس عملا به بعد از انتخابات موکول شود و دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ترجیح دهند از فواید این شبکه اجتماعی در انتخابات پیش رو بهره بگیرند و تجربه استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در دوره‌های قبلی انتخابات را تکرار کنند.

با این حال، استفاده گسترده و دسترسی تقریبا همگانی کاربران در داخل کشور به VPN  و فیلترشکن عملا فرآیند فیلترینگ در داخل کشور را بی‌معنا کرده است.

تجربه فیلتر کردن سایر شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و به‌ویژه تلگرام و توییتر نشان داد که فیلترینگ این شبکه‌ها، باعث ریزش کاربران آنها و کاهش تاثیرگذاری این پلتفرم‌ها نشده است.

در حال حاضر نگرانی عمده‌تر، همکاری و هماهنگی بیشتر جمهوری اسلامی و چین در اعمال گسترده‌تر و هوشمندانه‌تر فیلترینگ است.

در عین حال، ابعاد رویارویی‌های سیاسی تنها به عرصه داخلی و کاربران ایرانی محدود نمانده است و به موضوع مجادله تازه‌ای در عرصه بین‌المللی تبدیل شده است.

روز پنج‌شنبه، فراکسیونی از نمایندگان حزب جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به مدیر عامل شرکت کلاوب‌هاوس از او به دلیل فضا دادن به محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، برای گسترش «تبلیغات» خود انتقاد کردند.

فراکسیونِ «کمیته پژوهش جمهوری‌خواهان» گرایش محافظه‌کارانه دارد و شامل ۱۵۳ نفر از مجموع ۲۱۱ عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان می‌شود. این گروه از قدرتمندترین فراکسیون‌های کنگره آمریکا محسوب می‌شود.

 ظریف در روز ۳۱ مارس در کلاب‌هاوس حاضر شد تا از توافق اخیر جمهوری اسلامی  و چین دفاع کند.