توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک ماه دیگر تمدید شد

تمدید قرارداد بازرسی میان ایران و آژانس برای ادامه مذاکرات احیای برجام ضروری است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران پیش‌تر در ماه فوریه تداوم بازرسی‌های  آژانس و راستی‌آزمایی فعالیت‌ها در ایران را ضروری دانستند - ALEX HALADA / AFP

بالاخره پس از چندین بار تایید و تکذیب، به صورت رسمی اعلام شد که توافق موقت ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تمدید شده است. کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در رابطه با فعالیت دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دسترسی آنها به داده‌های این دوربین‌ها گفت: «تصمیم ایران برای ادامه ضبط داده‌های دوربین‌ها حداکثر تا یک ماه دیگر، امروز (دوشنبه) از سوی سازمان انرژی اتمی به اطلاع مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسید.»

کاظم غریب آبادی افزود که داده‌های سه ماه گذشته همچنان در اختیار سازمان انرژی است و به آژانس منتقل نمی‌شود. داده‌های یک ماه پیش روی نیز صرفاً نزد ایران خواهد ماند. در رابطه با حذف یا انتقال داده‌ها، همان شرایط تفاهم مشترک سه‌ماهه همچنان حاکم خواهد بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران پیش‌تر در ماه فوریه گفته بودند که با وجود کاهش همکاری تهران با آژانس، از جمله در محدود کردن بازرسی‌ها، قرارداد موقتی را برای تداوم بازرسی‌های «ضروری» آژانس و راستی‌آزمایی فعالیت‌ها در ایران امضا کرده‌اند.

تمدید قرارداد بازرسی میان ایران و آژانس برای حفظ مذاکرات غیرمستقیم میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا برای احیای برجام ضروری است. دیپلمات‌های ارشد فرانسه، بریتانیا و آلمان هشدار داده‌اند که یافتن راه‌حل در این مرحله نقش مهمی دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین رابطه، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه، دوم خردادماه، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان درمورد «پایان مهلت سه‌ماهه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی»، با تأکید بر اجرای «قانون راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها»، اعلام کرد که با توجه به پایان این مهلت، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حق دسترسی به تصاویر و اطلاعات سازمان انرژی اتمی ایران را نخواهد داشت.  

پیش از او، علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس، در تذکری گفت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سه ماه فرصت داشت که به تعهدات خود عمل کند، اما این‌گونه نشد و روز گذشته هم فرصت قانونی آنها به اتمام رسید.»

سلیمی تأکید کرد که «بر اساس قانون باید کلیه تصاویر و فیلم‌هایی که توسط دوربین‌های سازمان انرژی اتمی ضبط شده است، پاک شود» و خواستار این شد که رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هرچه سریع‌تر این موضوع را اعلام کند.