ذوالنوری: مذاکرات به نتیجه نرسد، دوربین‌های آژانس را خاموش می‌کنیم

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی هم گفته ظریف و عراقچی مذاکره‌کنندگان توانمند و قابل اعتمادی نیستند

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طرف مقابل در مذاکرات وین را تهدید کرد - عکس از شفقنا

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون مصوب مجلس در مورد لغو تحریم‌ها گفت اگر تا سوم خرداد مذاکرات برجامی به نتیجه نرسد، طبق قانون لغو تحریم‌ها، محتوای دوربین‌ها امحا و دوربین‌ها نیز خاموش خواهند شد.

به گزارش تسنیم، مجتبی ذوالنوری ضمن تأکید بر فرسایشی شدن مذاکرات وین افزود اگر این روند تغییر نکند طبق قانون راهبردی برای لغو تحریم‌ها، سوم خرداد ماه فرصت غربی‌ها برای عمل به تعهدات خود به پایان می‌رسد و جمهوری اسلامی ایران بر اساس این قانون اقدامات خود را انجام خواهد داد.

اشاره مجتبی ذوالنوری به قانون ۹ ماده‌ای است که دولت را مکلف می‌کند تا غنی‌سازی ۲۰ درصدی را عملیاتی کرده و سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر را فعال کند. همچنین ساخت رآکتور آب‌سنگین اراک که در جریان اجرای برجام تغییر کاربری داد باید در دستور کار قرار گیرد.

همچنین، این قانون از دولت می‌خواهد در صورت عادی نشدن روابط بانکی و رفع موانع صادرات و فروش نفت و بازگشت منابع ارزی حاصل از آن، دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن قانون، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا که نقشی عمده در امضای برجام داشت نیز در همین زمینه گفته است: «من امیدوارم که بتوانیم به تفاهمی دست یابیم که بتوانیم توافق فنی بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را که در پایان ماه جاری میلادی به پایان می‌رسد، تمدید کنیم.»

جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده هم دیروز جمعه گفته بود که به نظر او ایران در مذاکراتی که بر سر برنامه هسته‌ای آن کشور در جریان است جدی است، اما میزان جدی بودنش روشن نیست.

پیش از او، عباس عراقچی، رئیس تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی در وین گفته بود: «اخباری که از سمت آمریکایی‌ها هم به ما منتقل می‌شود این است که آنها هم برای بازگشت به برجام جدیت دارند و تا الان بخش بزرگی از تحریم‌های خودشان را اعلام آمادگی کرده‌اند که بردارند؛ البته از نظر ما هنوز کامل نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در چنین شرایطی و در حالی که تیم مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی در وین در حال مذاکره با طرف‌های دیگر برجام هستند، نایب‌رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفته است آقایان ظریف و عراقچی مذاکره‌کنندگان خوبی نیستند و با یک گریه شرمن دست از دفاع از منافع ملت ایران برمی‌دارند.

به نوشته فارس، محمود نبویان در این باره اظهار داشت: «صراحتاً می‌گویم؛ ما به آقای ظریف و آقای عراقچی در بحث مذاکرات اعتماد نداریم. آنها در ماجرای برجام گل و بلبل نشان می‌دادند اما وقتی به محتوای برجام مراجعه می‌کردیم می‌دیدیم که اصلاً این‌طور نیست و ما الان به حرف‌هایی که آقای عراقچی می‌زند اعتمادی نداریم.»

او در ادامه با ارجاع به تصویب برجام در دوران ریاست علی لاریجانی بر مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد متن توافقات باید طبق اصل ۷۷ قانون اساسی به تصویب مجلس برسد.

به گفته نبویان، برجام منافع آمریکا و اسرائیل را تأمین می‌کند و به همین دلیل آنها می‌خواهند آمریکا به آن باز گردد و ایران به آن پایبند باشد.