مذاکره آژانس و ایران برای تمدید توافق سه‌ماهه بازرسی

تمدید قرارداد بازرسی میان ایران و آژانس برای حفظ مذاکرات غیرمستقیم میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا برای احیای برجام ضروری است

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس در ۲۱ فوریه به تهران سفر کرده بود-ATOMIC ENERGY ORGANIZATION OF IRAN / AFP

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای گفت که مذاکره با تهران درباره تمدید قرارداد بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران که روز جمعه ۲۰ مه، منقضی می‌شود ادامه دارد.

آژانس در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه منتشر کرد گفت ظرف چند روز آینده جزئیات بیشتری را مطرح خواهد کرد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران پیشتر در ماه فوریه گفته بودند که با وجود کاهش همکاری تهران با آژانس، از جمله در محدود کردن بازرسی‌ها، قراردادی را برای تداوم بازرسی‌های «ضروری»‌ آژانس و راستی‌آزمایی فعالیت‌ها در ایران امضا کرده‌اند.

تمدید قرارداد بازرسی میان ایران و آژانس برای حفظ مذاکرات غیرمستقیم میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا برای احیای برجام ضروری است. دیپلمات‌های ارشد فرانسه، بریتانیا و آلمان هشدار داده‌اند که یافتن راه‌حل در این مرحله نقش مهمی دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه اخیر خود گفت:‌ «رافائل گروسی، مدیر کل آژانس و علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در ۲۱ فوریه درباره تفاهمنامه فنی دوجانبه و سه ماهه توافق کردند که به قوت خود باقی می‌ماند.»

ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت آژانس درخواست کرده بود که اطلاعات مربوط به دوربین‌های آژانس، بدون دسترسی بازرسان در داخل ایران باقی بماند تا بازرسان پس از سه ماه با لغو تحریم‌ها به آن دسترسی داشته باشند. او گفت: «خواسته جمهوری اسلامی تاکنون محقق نشده و باید این توافق را بدون نتیجه تلقی کنیم زیرا طرف مقابله به ادعای خود عمل نکرده است. او گفت طرف مقابل باید گام موثر را در جهت لغو تحریم‌ها بردارد و نظر ایران در مذاکرات وین برآورده شود، و بعد می‌توانند از جمهوری اسلامی انتظار داشته باشند.»

بیانیه آژانس همچنین می‌گوید:‌ «آژانس و ایران در حال حاضر درباره اجرای تفاهم‌نامه حاضر در حال مشورت هستند و مدیر کل آژانس در روزهای آتی به شورای حکام اطلاعات جدیدتری ارائه خواهد کرد.»

آژانس درباره سامانه نظارتی گفته است که کارکردی شبیه جعبه سیاه هواپیما دارد و داده‌های اطلاعاتی را بدون دسترسی آژانس به آن جمع‌آوری می‌کند.

دیپمات‌ها می‌گویند این سامانه مجهز به سیستم نظارتی زنده بر سطوح غنی‌سازی اورانیوم ایران است.

این در حالی است که حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، گفته است که توافق اصلی در مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها انجام شده است.

بیش از یک ماه است که جمهوری اسلامی ایران و آمریکا از طریق مذاکراتی غیرمستقیم در قالب نشست‌های کمیسیون مشترک برجام برای احیای برجام در وین تلاش می‌کنند. لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران در کنار گام‌های ایران برای بازگشت به تعهداتش در برجام، مهم‌ترین مسائل مورد مذاکره در طول گفت‌وگوهای وین بوده است.

حسن روحانی گفت که در مذاکرات وین، رفع تحریم‌ها «در مسائل اصلی چون تحریم نفت، پتروشیمی، کشتیرانی، بیمه، بانک مرکزی و بانک‌ها همه را قبول کرده‌اند و تمام شد». او گفت تنها مذاکره بر سر مسائل جزئی باقی مانده است.