مقام‌های جهانی و رهبران مذهبی خواستار دسترسی عادلانه به واکسن شدند

کشورهای فقیر نیازمند حمایت بین‌المللی برای دسترسی به واکسن هستند

جهان با این چالش روبرو است که چگونه می‌تواند عوارض ویرانگر کرونا را مهار کند که «سلامت»، بخشی اساسی پاسخ آن است -MARCO LONGARI / AFP

رهبران مذهبی و چهره‌های ارشد بهداشت و امور بشردوستانه با اشاره به اینکه جهان در نقطه عطف خود قرار دارد از کشورها خواستند تا از توزیع عادلانه واکسن کرونا اطمینان حاصل کنند.

به گزارش گاردین، در ذیل بیانیه‌ای که در این باره منتشر شده امضای تدروس آدهانوم قبریسوس، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی؛ هنریتا فور، مدیر اجرایی یونیسف، آژانس کودکان سازمان ملل متحد؛ پیتر ماورر، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ؛ فیلیپو گرندی، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان؛ جاستین ولبی، اسقف اعظم کانتربری و رهبر کلیسای جهانی آنگلیکان؛ شیخ احمد الطیب، امام بزرگ الازهر و رهبران مسیحی و یهودی قرار دارد.

در این بیانیه آمده است که تنها یک انتخاب وجود دارد. دنیای ۱۰ سال آینده می‌تواند عدالت، فراوانی و عزت بیشتری داشته باشد یا اینکه می‌تواند همچنان درگیر، ناامنی و فقر باشد.

در ادامه متن منتشر شده با بیان اینکه هیچ کشوری در جهان نیست که تحت تأثیر بیماری کووید -۱۹ قرار نگرفته باشد، خواستار دسترسی عادلانه به واکسن بین همه مردم و کشورها شدند و از کشورهای توانمند خواستند تا با تهیه واکسن و بودجه و اشتراک دانش و تخصص در این مسیر همکاری کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۲۰۲۱ ، اقتصاد جهانی با بدترین رکود خود از سال ۱۹۴۵ روبرو شده است و در برخی از کشورها این موضوع به شدت فقر و رنج را افزایش داده که به معنای گرسنگی و مرگ است. به نظر می‌رسد عواقب ناشی از همه‌گیری تا مدت‌ها با ما خواهد بود. با تمام رنج‌هایی که انسان به همراه دارد، یک تأثیر اقتصادی ادامه خواهد داشت. نسلی از کودکان، به‌ویژه دختران، مدرسه را ترک کرده‌اند و دیگر برنخواهند گشت.

جهان با این چالش روبرو است که چگونه می‌تواند این عوارض ویرانگر را مهار کند که «سلامت»، بخشی اساسی پاسخ آن است.

برنامه کوواکس برای توزیع واکسن در سطح جهان که توسط دولت انگلستان پشتیبانی می‌شود، در حال حاضر بهترین راهکاری است که ما برای اطمینان از رسیدن واکسن به مردم سراسر جهان انجام می‌دهیم. با این حال، کوواکس تنها در نظر دارد تا پایان سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۰ درصد از جمعیت جهانی - آسیب‌پذیرترین در کشورهای کم‌درآمد - را پوشش دهد و هنوز مشخص نیست که آیا می‌تواند این هدف را برآورده کند یا خیر.

در پایان بیانیه از کشورها و سازمان‌ها در سراسر جهان خواسته شده تا برای رفع نابرابری جهانی و معکوس کردن بخشی از عواقب ناشی از کرونا تلاش کنند و امید را مجدداً به جهان باز گردانند.