افت قیمت بیت‌کوین در پی فشار دولت چین به استخراج‌کنندگان

حدود ۷۰ درصد کل استخراج بیت‌کوین جهان در چین انجام می‌شود

متخصصان پیش‌بینی کرده‌اند که سختگیری‌های خرید رمزارز را برای مردم چین، و معامله سکه‌‌های مجازی با یوآن را برای استخراج‌گران، دشوارتر کند- REUTERS/Dado Ruvic 

به علت تعلیق فعالیت استخراج‌گرهای بزرگی مانند هواوبی مال و بی‌تی‌سی.تاپ در چین، قیمت چندین رمزارز، از جمله بیت‌کوین، بیش از پیش سقوط کرد.

حدود ۷۰ درصد استخراج بیت‌کوین در چین انجام می‌شود. استخراج، فرایند پیچیده‌ای است برای تولید سکه‌های جدید رمزامرز و نیاز به رایانه‌های پیشرفته‌ای دارد که بتوانند مسئله‌های ریاضی رمزنگاشتی را حل کنند تا اعتبار تراکنش‌های دیجیتالی تأیید شود.

روز جمعه کارگروه ثبات مالی هیئت دولت چین به ریاست لیو هه، معاون اول رئیس دولت، محدودیت‌هایی برای استخراج‌گرهای پول مجازی اعمال کرد که منجر به فراز و نشیب در کل بازار رمزامرزها شد. در این میان، ارزش بیت‌کوین نسبت به بالاترین قیمتی که تا کنون داشته است، حدود ۵۰ درصد کاهش یافت و فقط در روز یکشنبه ۱۷ درصد افت کرد.

چین پیش‌تر اعلام کرده بود که قصد اعمال محدودیت‌هایی بر استفاده و معامله ارزهای مجازی در داخل کشور دارد و ارائه خدمات مربوط به تراکنش رمزارز‌ را برای مؤسسه‌های مالی و شرکت‌های پرداخت الکترونیکی ممنوع کرده بود.

متخصصان پیش‌بینی کرده‌اند که این سختگیری‌ها خرید رمزارز را برای مردم چین، و معامله سکه‌‌های مجازی با یوآن را برای استخراج‌گران، دشوارتر کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه‌ای که شرکت هواوبی در اختیار تارنمای کوین‌دسک گذاشت، آمده است: «به علت تغییراتی که در بازار در جریان است، برای حفظ منافع سرمایه‌گذاران، بخشی از خدمات مانند قراردادهای آتی، ای‌تی‌پی، یا سایر سرمایه‌گذاری‌های استقراضی، موقتاً به کاربران جدید در چند کشور و منطقه خاص ارائه نمی‌شود.»

هواوبی همچنین اعلام کرد که فروش دستگاه‌ها و خدمات میزبانی استخراج رمزارز را در داخل چین به حالت تعلیق درمی‌آورد، و افزود که جزییات بیشتر از سرنوشت این دستگاه‌ها را به زودی اعلام خواهد کرد.

بی‌تی‌سی.تاپ، از حوزه‌های استخراج رمزارز، نیز اعلام کرد به علت نامشخص بودن وضعیت مقررات، کسب و کار خود را در چین به حالت تعلیق درمی‌آورد و گفت که بر آن مبنا، کسب و کار استخراج رمزارز خود را به آمریکای شمالی منتقل خواهد کرد.

به گزارش رویترز، هش‌کاو، یکی دیگر از شرکت‌های استخراج رمزارز، نیز اعلام کرد که فعلاً در خریدن سکوهای جدید استخراج دست نگه می‌دارد و افزود که کل مبالغ کسانی را که سفارش خود را ثبت کرده‌اند اما استخراج بیت‌کوین جدید را شروع نکرده‌اند، به آنان بازمی‌گرداند.

جیانگ ژوئر، بنیان‌گذار شرکت بی‌تی‌سی.تاپ، در مطلبی که در ویبو منتشر کرد، گفت: «در بلندمدت تقریباً تمام سکوهای استخراج رمزارز در چین به خارجی‌ها فروخته خواهد شد، زیرا مقررات داخلی چین برای استخراج بسیار سختگیرانه شده است. در نهایت، چین توانایی تولید رمزارز خود را نیز به بازارهای خارجی  خواهد باخت.»

© The Independent

بیشتر از اقتصاد