سیمون بایلز، ژیمناستی که تاریخ‌ساز شد

او نخستین زنی بود که توانست حرکت بسیار سخت دو پشتک یورچنکو را در مسابقات با موفقیت اجرا کند

سیمون بایلز در مسابقات کلاسیک ایالات متحده در شهر ایندیاناپولیس- Emilee Chinn / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

سیمون بایلز با انجام موفق حرکت دو پشتک یورچنکو به عنوان اولین زن ژیمناست، تاریخ‌ساز شد.

خانم بایلز، ۲۴ ساله، این حرکت موفق را در مسابقات کلاسیک ایالات متحده در شهر ایندیاناپولیس در روز شنبه، ۲۲ مه، انجام داد، درست یک روز پس از آنکه در جلسات تمرینی برای این حرکت آماده شده بود.

این ورزشکار حرکت خود را با پوشیدن لباس چسبان سفیدی انجام داد که نگاره‌ای از یک بز روی خود داشت، نشانی از جایگاه او در این ورزش که به عنوان بهترین در طول تاریخ محسوب می‌شود. [در فرهنگ آمریکایی goat به معنی «بز» کلمه‌ای حاصل از حروف اول واژه‌های عبارت greatest of all time است و به بهترین‌های هر عرصه گفته می‌شود.]

خانم بایلز پس از این اجرا نسبت به نظام امتیازدهی این ورزش انتقاد کرد. او گفت که حرکت دو پشتک یورچنکو را پیش از حرکات بسیار آسان‌تر از روی خرک انجام می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «اینکه بالاخره این حرکت را در مسابقاتی رسمی انجام دادم واقعا خوب بود، می‌دانم که امتیازی درخور، همان‌طور که می‌خواهیم برای آن نمی‌گیریم، ولی به هر صورت می‌توانم این امتیازها را به دست آورم، پس چرا ظرفیت و قابلیت‌های ورزشکارانه خود را به نمایش نگذارم؟»

بایلز افزود: «این برعهده فدراسیون بین‌المللی ژیمناستیک است، نه بر عهده من [که نظام امتیازدهی را تغییر دهد] آنها یک منشور امتیازی باز دارند و اکنون ناراحت شده‌اند که ورزشکاران در جایی بسیار جلوتر و برتر از آنان قرار گرفته‌اند.»

حرکت مذکور که بسیار سخت است شامل پشتک زدن از عقب خانم بایلز با دستان از روی خرک بود که در هوا با دو پشتک همراهی شد و در نهایت با پاهایی صاف روی زمین فرود آمد و دستانش پشت پاهایش قفل شدند.

خانم بایلز که در کل مسابقات بهترین مجموع امتیاز را با ۵۸.۴۰۰ داشت در کل برنده چهار مدال طلا و یک برنز از المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو است.

او پیش از آنکه در ماه ژوئیه راهی المپیک توکیو شود، در مسابقات انتخابی تیم المپیک ایالات متحده در ماه ژوئن نیز شرکت خواهد کرد.

تیم ژیمناستیک ایالات متحده توییت کرد: «نخستین زن در طول تاریخ که توانست حرکت دو پشتک یورچنکو را با موفقیت در مسابقه انجام دهد. آرواره ما [از تعجب] به زمین چسبیده. سیمون بایلز همچنان در هوا معلق است.»

© The Independent

بیشتر از ورزش