حل مناقشه ایران و آمریکا؛ شرط خرید گاز از طرف عمان

وزیر نفت عمان: اگر پس از بایدن، ترامپ برگردد و توافق را دوباره لغو کند، چه می‌شود؟

عمان نگران بازگشت تحریم ها حتی پس از لغو آن است - MOHAMMED MAHJOUB / AFP

وزیر نفت و گاز عمان اعلام کرد که این کشور علاقه‌مند است تا برنامه‌های ایجاد خط لوله و واردات گاز از ایران را دوباره احیا کند. همچنین عمان در حال بررسی توسعه شبکه خط لوله گاز خود به یمن است. با این حال این موضوع مشروط به آن است که واردات گاز از ایران تحت تأثیر مناقشه با آمریکا قرار نگیرد.

به نوشته وب‌سایت اس پی گلوبال، محمد بن حمد الرمحی با اشاره به امکان انتقال گاز از طریق عمان به یمن، تأکید کرد: «اگر تأمین دائمی گاز تضمین شده باشد و تحریم‌های آینده ایالات متحده بر روی آن تأثیری نگذارد، ما می‌توانیم بر روی پروژه انتقال گاز کار کنیم. اولین سؤالی که مردم می‌پرسند این است که اگر پس از بایدن، ترامپ برگردد و توافق را دوباره لغو کند چه می‌شود؟»

او افزود: در حالت ایده‌آل، خط لوله می‌تواند به یمن نیز گسترش یابد. زیرا آنها بلافاصله پس از صلح، به اولین چیزی است که نیاز دارند، انرژی است. انتقال گاز به یمن کمک می‌کند تا این کشور از درگیری به سمت صنعت و توسعه حرکت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


در حال حاضر، به دلیل زیرساخت‌های ضعیف و ویرانی‌های ناشی از یک جنگ داخلی هفت‌ساله، تقاضای کمی برای گاز در یمن به‌عنوان فقیرترین کشور جهان عرب وجود دارد. بر اساس برآوردها، امروزه مصرف گاز طبیعی در یمن در معادل یک‌دهم بالاترین میزان مصرف در ۲۰۱۴ است. 

طبق اطلاعات اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، عمان در سال ۲۰۱۷ روزانه ۷۷۵ میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی مصرف کرده است.

پیش‌تر و در سال ۲۰۱۳، دو کشور برای تدوین برنامه ۱۵ ساله صادرات گاز از طریق خط لوله بستر دریا مذاکراتی انجام دادند. خط لوله پیشنهادی در آن زمان توانایی انتقال یک میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی در روز را داشت. اما هنگامی‌که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، این کشور را از برنامه جامع اقدام مشترک، معروف به توافق هسته‌ای ایران، در ماه مه ۲۰۱۸، خارج کرد و تحریم‌ها علیه ایران را مجدداً آغاز کرد، برنامه انتقال گاز ایران به عمان نیز کنار گذاشته شد.

قرار بود خط لوله پیشنهادی از میدان گازی پارس جنوبی در ایران به صحار در شمال عمان متصل شود، جایی که خط لوله فعلی به صلاله در نزدیکی مرز یمن منتهی می‌شود .  

بیشتر از جهان