سازمان ملل و گروه‌های امداد: بازسازی غزه سال‌ها طول می‌کشد

«بسیاری از خانه‌ها و بخشی از معیشت مردم غزه هرگز بازسازی نمی‌شود»

۷۲ هزار نفر  از اهالی غزه آواره و ۲۵۰۰ تن با تخریب دائمی خانه‌‌های‌شان، بی‌خانمان شده‌اند - MAHMUD HAMS / AFP

مقام‌های سازمان ملل متحد هشدار داده‌اند که بازسازی غزه ممکن است «سال‌ها» به درازا انجامد. گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند بمباران شدید نوار غزه به دست اسرائیل به شدت به تاسیسات بهداشتی، آموزشی، آب و انرژی در این منطقه آسیب زده است.

به گزارش سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی و مقام‌های غزه بیمارستان‌ها، مدارس، نیروگاه‌های شیرین‌سازی آب، نیروگاه‌های برق و فاضلاب در این درگیری‌ها آسیب دیده‌ است.

این بدان معنی است که بخش‌های بزرگی از نوار غزه در حال حاضر آب و برق ندارد و فاضلاب برخی از کارخانه‌ها بدون تصفیه به دریا می‌ریزد. سازمان‌های امدادی تلاش برای جمع‌آوری ده‌ها میلیون [دلار] کمک را آغاز کرده‌اند. در همین حال، مقام‌های اسرائیلی حماس را به موشک‌پراکنی به خطوط حیاتی برق متهم کرده‌اند.

تامارا الرفاعی، سخنگوی آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل، در گفت‌وگو با ایندیپندنت هشدار داد که ترمیم خسارت ممکن است سال‌ها به طول انجامد. وی گفت این چهارمین درگیری در ۱۳ سال گذشته در یک منطقه بسیار کوچک تحت محاصره است که از محاصره طولانی‌مدت و همه‌گیری [کرونا] آسیب‌های فراوان دیده است.

وی گفت: «هر بار که در غزه درگیری به وقوع می‌پیوندد، بمباران شدید هوایی زیرساخت‌های اساسی، خانه‌ها، بیمارستان‌ها و کارخانه‌ها را تخریب می‌کند. پس از هر درگیری، چند سال طول می‌کشد که آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل و دیگر سازمان‌های امدادی بتوانند خرابی‌ها را بازسازی کنند. بسیاری از خانه‌ها و بخشی از معیشت مردم غزه نیز هرگز بازسازی نمی‌شود.»

اسرائیل مدعی است که تمام تلاش خود را برای جلوگیری از آسیب به غیرنظامیان و تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی انجام می‌دهد.

درگیری‌های سهمگین بین دو سوی مرز اکنون به هفته دوم خود رسیده است، هرچند امیدها مبنی بر اعلام آتش‌بس احتمالی طی چند روز آینده رو به افزایش بوده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت غزه، تاکنون ۲۳۰ فلسطینی از جمله ۶۵ کودک کشته شده‌اند. پزشکان در اسرائیل می‌گویند آمار کشته‌‌شدگان اسرائیلی به ۱۲ نفر رسیده است که دو نفر آنها کودک هستند. صدها نفر از هر دو طرف نیز زخمی شده‌اند.

اسرائیل گفت که حماس، گروه شبه‌نظامی‌ای که کنترل غزه را در اختیار دارد، از دوشنبه گذشته بیش از ۴ هزار موشک شلیک کرده است. این میزان موشک بیش از کل موشک‌هایی است که در تمام طول جنگ هفت هفته‌ای در سال ۲۰۱۴ به روی اسرائیل فرو بارید.

در اسرائیل موشک‌ها به خانه‌ها، مدارس و نیز یک کنیسه اصابت کرده است و خانواده‌ها دائما مجبور به پناه گرفتن در پناهگاه‌ها بوده‌اند. شبه‌نظامیان همچنین موشک‌های ضد تانک به سمت اسرائیل شلیک کرده و توانسته‌اند یک سرباز اسرائیلی را زخمی کنند.

به گفته سازمان ملل، در نتیجه حملات هوایی اسرائیل به مناطق پرجمعیت در غزه و آوار کردن ساختمان‌های چند طبقه که اسرائیل مدعی است محل استقرار جنگجویان حماس است، بیش از ۷۲ هزار نفر آواره و ۲۵۰۰ تن نیز با تخریب دائمی خانه‌‌های‌شان، بی‌خانمان شده‌اند.

روز چهارشنبه، آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل تلاش برای جمع‌آوری ۳۸ میلیون دلار برای ارائه کمک‌های فوری غذایی، غیرغذایی، بهداشتی، روانی و اجتماعی به فلسطینیان در غزه و کرانه باختری [رود اردن] را آغاز کرد. در همان روز، سازمان صلیب سرخ بریتانیا نیز از اسرائیل و فلسطین خواست كه بیمارستان‌های غزه را كه پیش از این مملو از بیماران مبتلا به کرونا بوده‌ است، «در معرض خطر سقوط بیشتر» قرار ندهند.

سازمان‌های بین‌المللی امدادی زنگ خطر را درباره آثار طولانی‌مدت درگیری‌ها در غزه که منطقه‌ای کوچک و پرازدحام با جمعیت دو میلیون نفری است، به صدا درآوردند.

سازمان خیریه پزشکی بین‌المللی «پزشکان بدون مرز» بمباران اسرائیل در غزه را «توجیه ناپذیر و غیر قابل تحمل» خواند و گفت که بمباران‌ها به شکل غیرمستقیم به چندین درمانگاه این سازمان در نوار آسیب رسانده است و از جمله اتاق ضدعفونی‌سازی آن را که به صدها مجروح ناشی از سوختگی و آسیب‌دیدگان روحی کمک می‌رساند، تخریب کرده است.

به گفته سازمان پزشکان بدون مرز، حملات هوایی اسرائیل با تخریب بسیاری از جاده‌های منتهی به بیمارستان‌ها دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی برای درمان جراحات بالقوه کشنده را «به شدت محدود کرده‌ است».

علاوه بر این، بسیاری از کارکنان پزشکی نگران این هستند که جانشان را در راه خانه به بیمارستان از دست بدهند. تجهیزات پزشکی نیز به شدت دچار کمبود است.

در همین حال، وزارت بهداشت غزه تقاضای ۵۰ میلیون دلار کمک مالی کرده و گفته است که در مجموع ۲۲ مرکز بهداشتی در این بمباران‌ها خسارت جزئی یا کامل دیده‌اند. مقام‌های این وزارتخانه همچنین می‌گویند که پناهگاه‌هایی که هزاران آواره را در خود جای داده، همینک در معرض خطر گسترش سریع کرونا قرار دارند.

این هفته مقام‌های بهداشتی گزارش کردند که تنها آزمایشگاه غزه که نتایج آزمایش کرونا را پردازش می‌کند پس از حمله هوایی اسرائیل در نزدیکی آن موقتا از کار افتاده است. این تنها مراکز بهداشتی نیستند که آسیب دیده‌ است.

مسئولان آب در غزه گفته‌اند که نیمی از این منطقه به دلیل کمبود سوخت برای پمپاژ آب و نیز در نتیجه آسیب به تاسیسات، قادر به تامین منظم آب نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در برخی از شهرها نیز، مانند رفح در امتداد مرز با مصر، آب تقریبا به طور کامل قطع شده است و مقام‌ها را مجبور کرده که آن را از طریق واردات تامین کنند.

مونثر شوبلاق، مدیر کل خدمات آب شهری شهرداری‌های ساحلی، گفت كه بمباران‌ها به قدری شدید بوده است كه آنها قادر به ترمیم و بهره‌برداری از سه نیروگاه تصفیه فاضلاب در ضلع شرقی نوار غزه نبوده‌اند. این بدان معنی است كه آنها فاضلاب‌های تصفیه نشده را به دریا می‌ریزند.

وی افزود که سه نیروگاه جدید شیرین‌سازی آب دریا که مقام‌ها را قادر می‌ساخت یک سوم آب با کیفیت خوب را در غزه تامین کنند، از دسترس خارج شده‌اند و عملیاتی نیستند.

شوبلاق به ایندیپندنت گفت: «برخی مناطق چهار روز است که آب ندارند.»

او افزود: «این بار به دلیل شدت حملات هوایی امکان جابه‌جایی و ترمیم خسارت وجود ندارد.»

غزه همچنین در آستانه تمام شدن منابع سوخت برای تامین انرژی در تنها نیروگاه خود است و در حال حاضر برای تامین انرژی به ژنراتورهای خصوصی‌ای متکی است که از سوخت با کیفیت پایین‌تر استفاده می‌کنند.

در حال حاضر، صدها هزار نفر در سراسر نوار غزه فقط به چهار ساعت برق [در شبانه روز] دسترسی دارند. با اتمام سوخت، خانه‌ها و بیمارستان‌ها گرفتار قطع برق و تاریکی خواهند شد و توقف پمپاژ آب موجب کمبودهای بزرگی در دسترسی به آب خواهد شد.

محمد ثابت، سخنگوی شرکت توزیع برق غزه، گفت که گذرگاه اصلی سوخت از اسرائیل هنوز مسدود است. مقام‌های اسرائیلی به ایندیپندنت گفتند که خمپاره‌های حماس این گذرگاه را بمباران کرده و از تحویل کمک‌های حیاتی جلوگیری کرده است.

او گفت: «ما توانستیم سوخت کافی را از بازار آزاد تامین کنیم تا بتوانیم تا دو روز دیگر کار خود را ادامه دهیم. اما این سوخت می‌تواند باعث ایجاد مشکلات فنی برای نیروگاه شود.»

چندین خط انتقال برق از اسرائیل نیز قطع شده و باعث کاهش بیشتر دسترسی به برق شده است. مقام‌های امنیتی اسرائیل به رسانه‌های محلی گفتند که موشک‌های حماس که درون خود غزه می‌افتد، مسبب این خسارات است. مقام‌های غزه این ادعا را رد می‌کنند.

مدارس نیز آسیب دیده‌اند. بنا به گزارش سازمان نجات کودکان (Save the Children) در طی هفته گذشته ۵۰ مدرسه در غزه؛ یعنی از هر ۱۵ مدرسه یکی، بر اثر حملات هوایی اسرائیل آسیب دیده و بیش از ۴۱ هزار کودک را از تحصیل در مدرسه محروم کرده است. گزارش شده است که سه مدرسه نیز در اسرائیل بر اثر موشک‌های ارسالی از سوی غزه آسیب دیده‌ است.

سازمان نجات کودکان از همه طرف‌ها خواست تا به قوانین بین‌المللی بشردوستانه پایبند باشند و از آن محافظت کنند و افزود که «حمله به مدارس یا بیمارستان‌ها به شدت ناقض حقوق کودکان است».

جیسون لی، از مقام‌های این سازمان، افزود: «حقیقت تلخ این است كه هیچ كودكی از آسیب در امان نبوده است. مثل همیشه، این کودکان هستند که بیشترین آسیب را می‌بينند.»

گزارش های بیشتر از ندال حمدونا در غزه

© The Independent

بیشتر از جهان