آمریکا دو فرمانده نظامی ارشد حوثی‌های مورد حمایت ایران را تحریم کرد

نماینده ویژه ایالات متحده در امور یمن، از تهران خواست از مذاکرات صلح پشتیبانی کند

این گروه تحت حمایت ایران بارها با موشک و پهپاد به شهرهای عربستان سعودی حمله کرده- Mohammed HUWAIS / AFP

آمریکا دو مقام نظامی حوثی‌های مورد حمایت ایران را که رهبری تهاجمی برای تصرف منطقه نفت‌خیز مأرب یمن را به عهده دارند، تحریم کرد.

به گزارش رویترز، تیم لندرکینگ، نماینده ویژه ایالات متحده در امور یمن، روز پنجشنبه با اعلام این خبر، از حوثی‌های یمن خواست که درگیری با ائتلاف به رهبری عربستان سعودی را کاهش دهند و در تلاش‌های آمریکا و سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس و پایان جنگ -که از اولویت‌های سیاست دولت جو بایدن است- به طور جدی مشارکت کنند.

او همچنین از ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی خواست که محدودیت‌های اعمال شده بر همه بندرها و فرودگاه‌های یمن را لغو کنند تا آنچه که سازمان ملل بزرگترین بحران انسانی جهان می‌خواند، فروکش کند.

آقای لندرکینگ گفت: «حوثی‌ها در مأرب پیروز نمی‌شوند، بلکه به وضعیت انسانی شکننده فعلی فشار بیشتری وارد می‌کنند. آن‌ها جان یک میلیون انسان را که در داخل یمن آواره شده‌اند، به خطر می‌اندازند.»

او افزود که ایالات متحده روز پنجشنبه محمد عبدالکریم الغمالی و یوسف المدنی، دو فرمانده حوثی را که رهبری تهاجم به مأرب را به عهده داشته‌اند، تحریم می‌کند. وی در جلسه‌ای مجازی گفت: «اگر تهاجمی در کار نبود، اگر تعهد به صلح وجود داشت، اگر همه طرف‌های درگیری به شکلی سازنده با نماینده سازمان ملل برخورد کرده بودند، به این تحریم نیازی نمی‌بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه مارس، ریاض پیشنهاد آتش‌بس سراسری و بازکردن راه تردد هوایی و دریایی به مناطق تحت حاکمیت حوثی‌ها را مطرح کرد تا به پایان این درگیری شش ساله کمک کند. اما حوثی‌ها تاکید دارند که پیش از گفت‌وگو درباره آتش‌بس، نخست باید محاصره بندر حدیده که ورودی اصلی واردات یمن است، لغو شود.

این گروه تحت حمایت ایران بارها با موشک و پهپاد به شهرهای عربستان سعودی حمله کرده و نیروهای ائتلاف را واداشته است تا با حملات هوایی به یمن، به آن‌ها پاسخ دهند.

آقای لندرکینگ روز پنجشنبه از گفت‌وگوهای مستقیم میان عربستان سعودی و ایران استقبال کرد اما گفت که هنوز از جانب ایران حرکت مثبتی برای پایان دادن به مناقشه یمن ندیده‌ است.

او از تهران خواست از مذاکرات صلح پشتیبانی کند.