حمایت تسلیحاتی آمریکا از عربستان سعودی در برابر حملات شبه‌نظامیان حوثی

حملات راکتی و پهپادی حوثی‌های یمن علیه عربستان اخیرا افزایش یافته است

جنگنده های اف-۱۵ نیروی هوایی عربستان سعودی در پایگاه هوایی ملک سلمان ریاض - FAYEZ NURELDINE / AFP

به گزارش وال استریت جورنال، ایالات متحده در حال بررسی فروش تسلیحات دفاعی و اجرای برنامه‌های مبادله نظامی برای حمایت از عربستان سعودی در برابر حملات هوایی حوثی‌های یمن است.

این نشریه روز پنجشنبه به نقل از مقام‌های وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گفت: «گزینه‌‌های مورد بحث عبارتند از فروش سلاح‌های خاص دفاعی از جمله رهگیر‌های موشکی؛ گسترشی تقسیم اطلاعات؛ آموزش بیشتر؛ و برنامه‌های تبادل نظامیان.»

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که دو ماه پیش، آمریکا فروش سه هزار بمب هدایت‌شونده به عربستان را به حال تعلیق در آورد تا پس از بررسی دوباره در باره آن تصمیم گرفته شود.

گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا روز دوشنبه در نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور، از او خواستند شبه‌نظامیان حوثی یمن را که از حمایت ایران برخوردارند، دوباره در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سویی، وال استریت جورنال در مطلب دیگری، نوشت که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، به پنتاگون دستور داده‌است بخشی از تجهیزات و نیروهای ایالات متحده را از منطقه خلیج فارس بیرون ببرد.

به نوشته وال استریت جورنال، این نخستین گام دولت بایدن در کاستن از حضور نظامی ایالات متحده در خاورمیانه است، و در حالی اتفاق می‌افد که عربستان سعودی زیر حملات راکتی و پهپادی از خاک یمن و عراق است.

بنا بر این گزارش، در اقدامی که پیشتر گزارش نشده، آمریکا دست‌کم سه آتشبار ضد موشکی پتریوت را از منطقه خیلج فارس بیرون برده‌است، از جمله یکی از آنها که سالها برای حفاظت از نیروهای آمریکایی، در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان در عربستان سعودی مستقر بود.

به گفته مقام‌های آمریکایی، برخی تجهیزات از جمله یک ناو هواپیمابر و سامانه‌های مراقبتی از خاورمیانه بیرون برده‌می‌شوند تا به نیازهای نظامی در نقاط دیگر جهان پاسخ بدهند. به گفته این مقام‌ها، کاهش بیشتری نیز درراه است.

به نوشته وال استریت جورنال، انتقال آتشبارهای پتریوت، پایان حضور دائمی ناوهای هواپیمابر آمریکا و دیگر تجهزیات نظامی، به این معناست که هزاران نیروی نظامی احتمالا در طول زمان منطقه را ترک خواهند کرد. سال گذشته حدود پنجاه هزار نیروی آمریکایی در منطقه مستقر بود، در حالی که دو سال پیش، در اوج تنش میان دولت ترامپ و ایران، این رقم تا ۹۰ هزار نفر هم رسید.

مقام‌های دفاعی آمریکا جزئیات مشخصی درباره کاهش تجهیزات یا نفرات نظامی آمریکا ارائه ندادند. مقام‌های عربستان سعودی نیز به درخواست وال استریت جورنال به اظهار نظر در باره طرح‌های آمریکا پاسخ نگفتند.