احضار رهبر جبهه پلیساریو به دادگاه اسپانیا برای توضیح درباره جنایات جنگی

پذیرش ابراهیم غالی در بیمارستانی در اسپانیا، مراکش را خشمگین کرده و رباط درباره پیامد آن هشدار داده بود

ابراهیم غالی، رهبر جبهه جدایی‌طلب پلیساریو در صحرای غربی- RYAD KRAMDI / AFP

دیوان عالی اسپانیا ابراهیم غالی، رهبر جنبش استقلال صحرای غربی را برای توضیح  درباره پرونده اتهام جنایات جنگی در تاریخ اول ماه ژوئن، به دادگاه احضار کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این احضاریه اولین گام در جهت محاکمه بالقوه رهبر جبهه پولیساریو است، هرچند غالی از امضای برگه احضاریه خودداری کرده است.

پذیرش ابراهیم غالی در بیمارستانی در اسپانیا در ماه گذشته، مراکش را خشمگین کرده بود.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع نزدیک به روند تحقیقات قضایی، گفت امکان دارد که او در دادگاه حضور نیابد چرا که دارای گذرنامه دیپلماتیک الجزایری است و مصونیت سیاسی است.

پیشتر در اوایل هفته، طی دو روز حدود هشت هزار مهاجر‌‌ خود را از مبدأ مراکش به شهر سئوتای اسپانیا رساندند. اسپانیا مراکش را به نقض مقررات اتحادیه اروپا و به خطر انداختن جان کودکان برای هدف سیاسی متهم کرده است. ورود چنین شمار بالای مهاجران به سئوتا رویدادی بی‌سابقه به شمار می‌رود و تصاویر رفتار خشونت‌آمیز پلیس اسپانیا با مهاجران که به ساحل می‌رسیدند، در رسانه‌های خبری جهان انتشار یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موج پناهجویانی که به سئوتا رسیدند، اسپانیا را در موقعیت بحران انسانی قرار داد و سربازان و نیروهای پلیس اسپانیا برای کنترل مرزها اعزام شدند. بحران سبب شد که نخست‌وزیر اسپانیا سفرش به پاریس برای شرکت در اجلاس تامین مالی اقتصاد آفریقا را لغو کند.

نخست‌وزیر اسپانیا گفته بود که اقدام مراکش در تسهیل کنترل مرزی، اقدامی از سر مبارزه‌طلبی توصیف کرد و برای اولین بار گفت که به نظر اسپانیا، رباط به تلافی تصمیم مادرید در صدور مجوز بستری شدن ابراهیم غالی برای درمان بیماری کووید-۱۹ در بیمارستان، مرزهایش را باز کرده است. ،

در شامگاه سه‌شنبه، وزیر حقوق بشر مراکش صراحتا گفت که رباط در واکنش به بستری شدن غالی در بیمارستان، کنترل مرزی را تسهیل کرده است.

صحرای غربی منطقه‌ای مورد مناقشه در جنوب مراکش است که از نیمه دهه ۱۹۷۰ تحت حاکمیت این کشور بوده، و از آن زمان نیروهای استقلال‌طلب جبهه پلیساریو تحت حمایت الجزایر برای استقلال مبارزه می‌کنند. قبل از آن دوره، صحرای غربی تحت کنترل اسپانیا بود.

طبق متن احضاریه‌ای که برای ابراهیم غالی فرستاده شد، گروه‌های مدافع حقوق بشر و شماری از افراد در صحرای غربی، او و دیگر رهبران جبهه پلیساریو را به نسل‌کشی، قتل، تروریسم، شکنجه و ناپدید کردن افراد متهم کرده‌اند.

اسپانیا در اقدامی که از آن «ژست انسان‌دوستانه» یاد شده، به بستری شدن غالی در بیمارستانی در شمال این کشور مجوز داد.

قبل از بحران مرزی چند روز گذشته، مقام‌های مراکش درباره پیامدهای حضور غالی در اسپانیا تحت پوشش گذرنامه الجزایری و نام مستعار هشدار داده بودند.

اسپانیا بزرگترین شریک تجاری مراکش است. رباط در سالهای اخیر برای مقابله با موج مهاجران به اسپانیا از طریق مناطق فراساحلی سئوتا و ملیا و همچنین از طریق تنگه جبل‌الطارق همکاری کرده است.