درخواست استعفای وزیر خارجه لبنان پس از اظهارات جنجالی در تلویزیون

شربل وهبه، وزیر خارجه لبنان، در مناظره‌ تلویزیونی از جمله گفت که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به ظهور داعش کمک کردند

شربل وهبه، وزیر خارجه لبنان استعفایش را به میشل عون، رئیس‌جمهور تقدیم کرد-DALATI AND NOHRA / AFP

دفتر ریاست‌جمهوری لبنان اعلام کرد که وزیر خارجه این کشور از رئیس‌جمهور خواست او را از انجام وظایفش معذور بدارد. پیش از این اقدام، اظهارات او در یک مناظره تلویزیونی درباره شماری از کشورهای عرب، جنجالی شده بود.

شربل وهبه، وزیر خارجه لبنان، روز دوشنبه در مناظره‌ای با شرکت میهمانی از عربستان سعودی در تلویزیون الحره، از جمله گفت که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به ظهور داعش کمک کردند.

‌ عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت و بحرین پس از این برنامه، سفرای لبنان در پایتخت‌های خود را احضار و رسما شکایت کردند.

اظهارات وهبه تلاش‌های لبنان برای بهبود روابط با کشورهای عرب خلیج فارس را تضعیف کرده، آن هم در شرایطی که لبنان در دشوارترین بحران اقتصادی به سر می‌برد. کشورهای عرب و سنی خلیج فارس دیگر حاضر نیستند به مانند گذشته از لبنان حمایت مالی کنند زیرا افزایش نفوذ حزب‌الله در لبنان هستند، که یک گروه شیعه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی اظهارات دیگر آقای وهبه که علیه کشورهای عرب توهین‌آمیز تلقی شده، موجی از واکنش‌ها را در رسانه‌های اجتماعی برانگیخته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شربل وهبه روز چهارشنبه، ۱۹ مه، پس از ملاقات با میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان، درخواست خود برای کناره‌گیری از وظایفش را تسلیم کرد. او در این درخواست، دلیل اقدام خود را «تحولات اخیر و پیامدهای ناشی از مصاحبه تلویزیونی» تشریح کرده است.

او همچنین با حسان دیاب، سرپرست نخست‌وزیری لبنان نیز ملاقات کرد و ابراز امیدواری کرد که تصمیم به کناره‌گیری به «دوستانه ماندن»‌ مناسبات لبنان با کشورهای عرب تعبیر شود.

هنوز مشخص نیست که زین پس چه کسی نقش سرپرست وزارت خارجه لبنان را بر عهده خواهد گرفت.

پیش‌تر در اوایل اردیبهشت روابط عربستان سعودی و لبنان بر سر قاچاق مواد مخدر دچار تنش شده بود، چرا که به دنبال کشف مواد مخدر میان بار انار صادراتی از لبنان، عربستان سعودی از تصمیم خود به توقف واردات میوه و سبزیجات از لبنان خبر داد.